Children of Prisoners at School – Needs, Threats and Support Possibilities

Sonia Dzierzyńska-Breś

Abstract


Introduction: Parental imprisonment cause negative influence on children life. Despite of this, institutions such as schools , that should provide support and help to this group do not undertake such activities, making this group "invisible".

Research Aim: The aim of the article is to present the school experiences of children of prisoners in the context of the needs and threats, and to present those school interactions that may become key to shaping mental resilience in this group of students.

Evidence-based Facts: Still too little is known about the school experiences of children of prisoners. Such knowledge would help to build support programs for this group of children, adequate to their needs.

Summary: School is a place where through education and care we can create relationships, empower students and discover their resources. For some children of prisoners, school can be a place where they have a stable situation, people  that they can trust and where they feel accepted. However, the condition for this to happen is to equip teachers with the ability to build relationships with the student and create good practise that help them grow even in particularly difficult circumstances, which undoubtedly results from the imprisonment of a parent.


Keywords


school, children of prisoners, good practise

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barczykowska, A., Dzierzyńska- Breś, S. (2012). Zastosowanie mentoringu w działaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych (na przykładzie Stanów Zjednoczonych), Resocjalizacja Polska, 3, 236-279.

Bayer, A., Grossman, J.B., DuBois, D.L. (2013). School-based mentoring programs:

Using volunteers to improve the academic outcomes of underserved students. New York, NY:

MDRC.

Bouregba, A. (2017). Helping children draw benefit from their life experience, whatever the circumstances, European Journal of Parental Imprisonment, 6, 7-8.

COPE [Children of Prisoners Europe] (2017) Facts and figures. Pobrane 10, Lipca, 2021 z: https://childrenofprisoners.eu/

Chojecka, J. (2013). "Uwięzione dzieciństwo" - bariery procesu socjalizacji, Studia Edukacyjne, 29, 191-211.

Dallaire, D. H., Zeman, J.L., T. (2015). Children’s experiences of maternal incarceration-specific risks: Predictions to psychological maladaptation, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 44, 109–122.

https://doi.org /10.1080/15374416.2014.913248

Dzierzyńska- Breś, S. (2020). Dzieci osób pozbawionych wolności. Teorie i (a) dobre praktyki. W: H. Karaszewska (red.). Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązania.(s. 123-136). Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dzierzyńska -Breś, S. (2016). Sytuacja społeczna rodzin osób pozbawionych wolności, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Eddy, J.M., Reid, J.B. (2002). The antisocial behaviour of the adolescent children of incarcerated parents: a developmental discipline, Oregon: U.S. Department of Health and Human Service.

Gordon, L. (2009). Invisible Children: A Study of the Children of Prisoners, Christchurch; PILLARS.

Jamrozowicz, B. (2020). Społeczny i instytucjonalny wymiar socjalizacji. W: B. Bieszczad, A. Łopatkiewicz (red.). Wymiary socjalizacji. Perspektywa pedagogiczna. (s. 85-138) Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kacprzak, A. (2012). Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki. W: W. Warzywoda- Kruszyńska (red.). Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne. (s. 89-106). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kjellstand, J.M.,Yu G.,Eddy M., Martinez, C.R. (2018). Children of incarcerated parents; Developmental trajectories of externalizing behaviour across adolescence, Criminal Justice and Behaviour, 45(11), 1742-1761. https://doi.org/10.1177/0093854818785400.

Kjellstrand, J.M., Eddy, M. (2011). Parental incarceration during childhood, family context, and youth problem behaviour across adolescence, Journal of Offender Rehabilitation, 50(1), 18–36. https://doi.org/10.1080/10509674.2011.536720.

Konaszewski, K., Kwadrans, Ł. (2018). Zasoby osobiste młodzieży, Kraków; Wydawnictwo Impuls.

Lynn, H. (2017). Applaying Human Rights Education principles when discussing parental imprisonment in the classroom, European Journal of Parental Imprisonment, 2, 5-7.

Matysiak- Błaszczyk, A. (2010). Sytuacja życiowa kobiet pozbawionych wolności. Kraków; Oficyna Wydawnicza Impuls.

Morgan, J., Leeson, C. (2019). School Experiences of Children of Prisoners: Strengthening Support in Schools in England and Wales. W: M. Hutton, D. Moren (red.). The Palgrave Handbook of Prison and the family. (s. 503-518), Palgrave Macmillan.

Murray, J., Farrington, D., Sekol, P., Olsen, R. F. (2009). Effects of Parental Imprisonment on Child Antisocial Behaviour and Mental Health: A Systematic Review, Campbell Systematic Reviews, 4. https://doi.org/10.4073/csr.2009.4.

Murray, J. ,Farrington, D. (2008). The effects of parental imprisonment on children. W: M. Tonry (red.). Crime and Justice, A Review of Research, (s. 133- 206) 37. Chicago; University of Chicago Press.

Muskala, M. (2016). "Odstąpienie od przestępczości" w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM.

Nesmith, A., Ruhland, E. (2008) Children of incarcerated parents: Challenges and resiliency, in their own words. Children and Youth Services Review, 30(10), 1119–1130. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2008.02.006.

ONZ [Organizacja Narodów Zjednoczonych]. (2011). Raport i Rekomendacje z Dyskusji Ogólnej w Sprawie Dzieci Osób Pozbawionych Wolności. Pobrane 10, Lipca, 2021 z: https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRC/Discussions/2011/DGD2011ReportAndRecommendations.pdf.

Rajewska de Mezer, J., de Mezer,J. (2019). The role of peer mediation in conflict resolution in the school environment - educational opportunities and barriers. W: Proceedings of IAC in Vienna 2019, (s. 9-16) Wiedeń.

Sapia -Drewniak, E. (1989). Sytuacja szkolna dzieci z rodzin osób karanych pozbawieniem wolności, Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 17(57).

SW [Służba Więzienna] (2021) Dane statystyczne Głównego Zarządu Służby Więziennej. Pobrane 20, Lipca 2021 z: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/czerwiec%202021r.pdf

Szczepanik, R., Miszewski, K. (2016). Wpływ długoterminowego uwięzienia na rodziny więźniów - stan wiedzy i zaniedbane kierunki badań. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 30, 53- 95. http://dx.doi.org/10.19203/psir.2016.030.03

Trice, A. D., Brewster, J. (2004). The effects of maternal incarceration on adolescent children. Journal of Police and Criminal Psychology, 19(1), 27–35. https://doi.org/10.1007/BF02802572

Zwiebach, L., J.E, Rhodes, C.D. Rappaport, (2010). Mentoring Interventions for Children of Incarcerated parents. W: J.M. Eddy, J. Poehlman (red.). Child of Incarcerated Parents; A Handbook for Researchers and Practicioners, (s. 217-236). Washington D.C.; The Urban Institiute Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.207-224
Date of publication: 2021-12-31 11:13:06
Date of submission: 2021-08-12 16:22:05


Statistics


Total abstract view - 1160
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 822

Indicators





Copyright (c) 2021 Sonia Dzierzyńska- Breś

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.