A parent-teacher meeting as a space of procedures and rituals. Discussing formalness and requiredness.

Barbara Lulek

Abstract


Introduction

Many schools associate parents and teachers’ relations with group and individual forms of cooperation. One of the basic ways of communicating is a parent-teacher meeting conducted according to a permanent approach which covers greeting, organisational matter, grade reports and free conclusions. The meeting then  follows a specific social pattern with actions sequenced by its participants. It is formal, mandatory and often with one-way flow of information. Furthermore, there is a clear division of competences based on ‘we-them’ demarcation.

Research objectives

This article presents parents and teachers’ meetings in terms of repetitive, stereotypical and predictable behaviour connected to realisation of the value. By describing these meetings, the author made an attempt to identify and name rituals encountered during group meetings.

Research method

The study was oriented towards revealing  typical social procedures and rituals. Empirical data was obtained through participatory observation and interview. The study focused on parents’ experience with crowding, waiting, fighting for arguments and holding power over the speech.

Results

Collected data enabled categorising participants’ behaviour during school meetings as follows: being lost in events and information overflow, routine, habit, lack of reflection and reducing other people’ sense of operational efficiency.

Conclusion

Rigid attitude, repeatability, behaviour rhythmicity as well as referring to an authoritarian order favours submission, thus making it difficult or even impossible to build proximity between parties that work together for the benefit of a child.


Keywords


a parent-teacher meeting, parents, rituals, teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Collins, P. (2005). Thirteen Ways of Looking at a „Ritual”. Journal of Contemporary Religion, 3, s. 323-342.

Dąsal, M. (2018). Rytuały, obrzędy, ceremonie. Kraków: Nomos.

Domagała-Kręcioch, A. (2014). Nauczyciel źródłem szkolnego nieporozumienia. Odbicie w krzywym zwierciadle? W: A. Domagała-Kręcioch. B. Majerek (red.). Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia (s. 13-25). Kraków: Impuls.

Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności. W: M. Dudzikowa. M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie: pojęcia-procesy-konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T.5 (s. 9-26). Gdańsk: GWP.

Dziuban, Z. (2008). Wytwarzanie przestrzeni. Między przestrzenią teorii a przestrzenią praktyki. W: Z. Rykiel (red.). Nowa przestrzeń społeczna w badaniach socjologicznych (s. 61-70). Rzeszów: Wyd. UR.

Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Grochowalska, M. (2014). Codzienność świata społecznego szkoły kontekstem doświadczania napięć przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Domagała-Kręcioch. B. Majerek (red.). Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia (s. 61-76). Kraków: Impuls.

Jałowiecki, B., Szczepański, M.S. (2002). Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Scholar.

Jankowski, A. (1998). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.

Kawecki, I. (1996). Etnografia i szkoła. Kraków: Impuls.

Kawecki, I. (2018). Szkice z metodologii jakościowych badań edukacyjnych. Rzeszów: Wyd. UR.

Kluz-Stańska, D. (2015). Szkolna klasa – miejsce (nie)przyjazne dziecku. W: T. Sadoń-Osowiecka (red.). Miejsce, przestrzeń, krajobraz. Edukacyjne znaki (s. 39-62). Gdańsk: Wyd. UG.

Lulek, B. (2014). O miejscu wyznaczanym rodzicom w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Ujęcie porównawcze. W: B. Lulek. K. Szmyd (red.). Edukacja wobec wyzwań współczesności. Rodzina – szkoła – region – kultura (s. 155-174). Krosno: Wyd. PWSZ.

Lulek, B. (2015). W poszukiwaniu dróg urzeczywistniania dobra dziecka. Pomiędzy współpracą a rywalizacją. W: W. Furmanek. A. Długosz (red.) Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości (s. 137-145). Rzeszów: Wyd. UR.

Lulek, B., Reczek-Zymróz, Ł. (2014). Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylematy czasu przemian. Rzeszów: Bonus Liber.

Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls.

Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna. Warszawa: PWN.

Mastalski, J. (2007). Samotność globalnego nastolatka. Kraków: PAT.

Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Impuls.

Nalaskowski, A. (1999). Szkoła jako zorganizowane zaprzeczenie przekonania o niepowtarzalności człowieka. W: F. Adamski (red.). Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania (s. 35-42). Kraków: Wyd. UJ.

Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Polak, K. (2012). Bezradność nauczyciela. Kraków: Wyd. UJ.

Szewczyk, J. (2002). Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera. Kraków: Impuls.

Sztompka, P. (2009). Przestrzeń życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.). Barwy codzienności: analiza socjologiczna (s. 29-50). Warszawa: Scholar.

Ujma, M. (1999). „Site”: miejsce, gdzie znajdują się ruiny. W: M. Kitowska-Łysiak. E. Wolicka (red.). Miejsce rzeczywiste. Miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury (s. 179-203). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.71-85
Date of publication: 2021-04-16 14:27:05
Date of submission: 2020-11-30 18:06:09


Statistics


Total abstract view - 1376
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 831

Indicators





Copyright (c) 2021 Barbara Lulek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.