The attributes of the human person – implications for early childhood education

Marta Stanisława Buk-Cegiełka

Abstract


One of the main tasks of the school and the priority goal of educational activities is the integral development and upbringing of the student. This integral human development should be understood as the development of all layers of man, mutually integrated and interpenetrating, leading in the project of life to the fullness of humanity (Chałas, 2007, p. 11). May it be possible to remember that a student is a person, i.e. he has his dignity and values due to him from nature: rationality – wisdom, freedom, responsibility, ability to love, ability to create, ability to transcend. The following study will attempt to answer the question: What tasks focused on the attributes of the human person are confronted with early childhood education subjects?


Keywords


person’s qualities, values, pupil, early school education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamski, F. (2005). Wprowadzenie. W: F. Adamski (red.). Wychowanie personalistyczne (s. 9–21). Kraków: WAM.

Bartnik, C. (2003). Dogmatyka katolicka. Tom 2. Lublin: Wyd. KUL.

Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Nowa Era.

Chałas, K. (2007). Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin: Wyd. KUL.

Chałas, K. (2019). Osoba punktem wyjścia i dojścia w edukacji wczesnoszkolnej. Roczniki Pedagogiczne, 2, 37–48.

Chałas, K. (2016). Godność rolnika. W: K. Chałas, A. Maj (red.). Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 387– 391). Radom: Polwen.

Chłodna-Błach, I. (2016). Odpowiedzialność. W: K. Chałas, A. Maj (red.). Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 670–672). Radom: Polwen.

Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Trans-Humana.

Drożdż, M. (2006). Etyczne orientacje w mediosferze. Tarnów: Biblos.

Fromm, E. (1994). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik.

Furmanek, W. (2013). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls.

Maj, A. (2009). Wartości religijne w aspekcie teologicznym. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański (red.). Wychowanie ku wartościom religijnym (s. 235–307). Lublin – Kielce: Jedność.

Mariański, J. (2017). Godność ludzka – wartość ocalona? Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.

Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Wyd. KUL.

Najder-Stefaniak, K. (2016). Twórczość. W: K. Chałas, A. Maj (red.). Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 1183–1188). Radom: Polwen.

Nowacki, T. (1995). O metodzie projektów. Warszawa: CODN.

Nowak, M. (2013). Pedagogika personalistyczna – wyzwania i nadzieja dnia dzisiejszego. W: K. Guzowski, A. Kostencka, G. Barth (red.). Osoba a wychowanie (s. 13–31). Lublin: Wyd. KUL.

Nowak, M. (2016). Mądrość. W: K. Chałas, A. Maj (red.). Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 572–575). Radom: Polwen.

Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Nowik.

Nowosad, S., Wyrostkiewicz, M. (2014). Wolność. W: A. Zwoliński, J. Nagórny i in. (red.). Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II (s. 586–588). Radom: Polwen.

Ostrowska, K. (1994). W poszukiwaniu wartości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 356). Załącznik nr 2.

Słownik współczesnego języka polskiego. (1998). Warszawa: Przegląd Reader’s Digest.

Stępień, K. (2016). Godność osobowa. W: K. Chałas, A. Maj (red.). Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 376–383). Radom: Polwen.

Wątróbski, A. (2002–2003). Kategoria „wolność od” i „wolność do” w interpretacji wolności religijnej. Konfrontacja ujęć E. Fromma i I. Berlina z Deklaracją Dignitatishumanae, Łódzkie Studia Teologiczne, 11–12, 45–354.

Wojsa, M. (2015). Urzeczywistnianie odpowiedzialności w szkole zawodowej. W: W. Furmanek, A. Długosz (red.). Wartości w pedagogice. Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości (s. 265–274). Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.3.11-22
Date of publication: 2020-10-13 08:35:05
Date of submission: 2020-03-31 19:47:22


Statistics


Total abstract view - 1042
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 843

Indicators





Copyright (c) 2020 Marta Stanisława Buk-Cegiełka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.