Rekonstrukcja pamięci domu rodzinnego a źródła zainteresowań zadaniami ponadosobistymi

Zofia Remiszewska

Streszczenie w języku polskim


W artykule wykorzystałam fragmenty moich badań, przygotowanych na podstawie wywiadów narracyjnych. Główny przyjęty przeze mnie problem badawczy sformułowałam w formie pytania: jakie znaczenie ma rodzina w kształtowaniu postaw prospołecznych u tych osób, które realizują zadania ponadosobiste? Poszukuję również odpowiedzi na pytanie: czy w biografii własnej i rodziny można odnaleźć źródła zainteresowania problematyką społeczną? Dzięki zastosowaniu wywiadów narracyjnych mogłam zrozumieć elementy rzeczywistości badanych. Mogłam dokonać wglądu w źródła i doświadczenia związane z realizacją zadań ponadosobistych badanych osób. Ich subiektywne interpretacje swoich zachowań, przeżyć związanych z różnymi sytuacjami, osobami, wydarzeniami, dały obraz znaczenia rodziny w formowaniu postaw prospołecznych.

Słowa kluczowe


dom rodzinny; pamięć dzieciństwa; prospołeczność; zadania ponadosobiste

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź, Wydawnictwo WSHE.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., 2018, Procesy poznawcze. W: J.J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t.1. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 339–509.

Izdebska J., 2016, Rodzina. W: K. Chałas, A. Maja (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom, Wydawnictwo Polwen.

Kawula S., Janke S., 2014, Polimorficzność i komplementarność badań nad współczesną rodziną. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kułaczkowski J., 2010, Pedagogika rodziny. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 175−198.

Łobocki M., 2010, Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Łukaszewski W., 1984, Szanse rozwoju osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Maruszewski T., 2000, Pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Psychologia ogólna, t. 2. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 165–182.

Maruszewski T., 2017, Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Modrak M., 2016, Pamięć ulepszana. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Plopa M., 2015, Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Świetochowski W., 2017, Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa, Wydawnictwo PWN.

Wojciszke B., 2013, Psychologia społeczna. Warszawa, Wydawnictwo naukowe Scholar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.285-296
Data publikacji: 2019-12-28 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2019-03-04 19:43:38


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1229
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 722

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Zofia Remiszewska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.