Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką

Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest podkreślenie refleksyjności jako ważnego elementu działania pedagogicznego, jak również potrzeby kształcenia refleksyjnych praktyków, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Rozważania tematyczne dotyczą procesu edukacji, a szczególnie są ukierunkowane na obszar pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na dość marginalne jego traktowanie w odniesieniu do licznych i wielozakresowych analiz funkcjonowania szkoły, zwłaszcza w zakresie jej działalności dydaktycznej.


Słowa kluczowe


pomoc psychologiczno-pedagogiczna, refleksyjny praktyk, kompetencje nauczycieli

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bałachowicz J. (2015). Od indywidualizacji do personalizacji. Nowe obszary zadań i kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji. W: E. Smak, A. Włoch, M. Grabiec (red.). Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opole, s. 33–51.

Bartnikowska U., Wójcik M. (2004). Zaniedbania w aspekcie triady: szkoła–rodzice– dziecko w kształceniu integracyjnym i masowym dzieci z wadą słuchu. W: Z. Gajdzica, D. Osik-Chudowolska (red.). Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Lublin, s. 287–295.

Bidziński K., Giermakowska A., Ozga A., Rutkowski M. (2013). Nauczyciele województwa świętokrzyskiego wobec zadań związanych z realizacją specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Kielce.

Bruner J. (2010). Kultura edukacji. Warszawa.

Buchnat M. (2014). Kompetencje i oczekiwania nauczyciela do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań. „Studia Edukacyjne” 31, s. 177–194.

Czerepaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. (2006). Warszawa.

Garlej-Drzewiecka E. (2004). Pedeutologiczny kontekst myślenia o nauczycielu wiodącym i wspierającym. W: C. Kosakowski, A. Krause (red.). Dyskursy pedagogiki specjalnej. Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. T. 3. Olsztyn.

Gołębniak B.D. (2002). Nabywanie kompetencji do refleksyjnego nauczania. W: B.D. Gołębniak (red.). Uczenie się metodą projektów. Warszawa, s. 10–28.

Gołębniak B.D. (2009). Aplikacje konstruktywizmu do poradoznawstwa. Inspiracje pedeutologiczne. W: A. Kargulowa (red.). Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa, s. 36–61.

Karcz-Taranowicz E. (2015). Zadania dyrektora szkoły w zakresie opieki nad uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: E. Smak, A. Włoch, M. Grabiec (red.). Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opole, s. 129–137.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa.

Kłodkowska J. (2010). Aplikacja konstruktywizmu do praktyki poradnictwa. „Edukacja Dorosłych. Poradnictwo dla dorosłych – refleksje, badania, praktyka” 1 (62), s. 199–213.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa.

Langer E. (1993). Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Maruszewski (red.). Poznanie. Afekt. Zachowanie. Warszawa, s. 137–179.

Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista. W: W. Prokopiuk (red.). Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Białystok, s. 219–226.

Lewandowska-Kidoń T., Witek A. (2014). Gotowość nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej do pracy z dzieckiem przewlekle chorym. W: W. Żłobicki (red.). Transgresje w edukacji. T. 1. Kraków, s. 253–262.

Miecznik-Warda J. (2015). Diagnoza i wspomaganie dzieci z zaburzeniami percepcji wzrokowej. W: E. Smak, A. Włoch, M. Grabiec (red.). Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opole, s. 175–187.

Obuchowska I. (1997). Wspomaganie rozwoju emocjonalnego: refleksje i propozycje. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja. Bydgoszcz, s. 35–47.

Perkowska-Klejman A. (2012). Refleksyjna praktyka w pracy pedagoga szkolnego. „Ruch Pedagogiczny” 3, s. 101–116.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. (2010). Część I. Warszawa, MEN .

Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2013. Poz. 532.

Rylke H. (1997). Refleksyjny praktyk – nowa tożsamość nauczyciela. Warszawa.

Rylke H. (2007). „Wielka Improwizacja” – o działaniu refleksyjnych praktyków. „Psychologia w Szkole” 2 (14), s. 37–42.

Schön D. (1987). The Reflective Practitioner. How professionals think in action. New York.

Skałbania B. (2010). Szkolne formy wsparcia i pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce w świetle badań własnych. W: B. Witkowska, K. Bidziński, P. Kurtek (red.). Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych. Kielce, s. 273–285.

Śliwerski B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot.

Taraszkiewicz M. (1998). Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa.

Whitmore D. (1994). Radość uczenia się. Zastosowanie psychosyntezy w wychowaniu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa.

Włoch A., Włoch S. (2015). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnoza– działanie–efekty. W: E. Smak, A. Włoch, M. Grabiec (red.). Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opole, s. 165–175.

Włoch S., Włoch A. (2009). Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.157
Data publikacji: 2017-02-21 11:17:37
Data złożenia artykułu: 2016-07-17 21:03:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1835
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1029

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2017 Barbara Skalbania, Teresa Lewandowska-Kidoń

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.