Znaczenie kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego

Mariola Wolan-Nowakowska

Streszczenie w języku polskim


Istotnym aspektem przygotowania do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego powinno być rozwijanie umiejętności interpersonalnych przez uczestnictwo w różnego rodzaju treningach umiejętności społecznych. Celem artykułu jest wskazanie na kluczowe znaczenie kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego.


Słowa kluczowe


kompetencje, kompetencje społeczne, pedagog specjalny, trening umiejętności społecznych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Argyle M., 2002, Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filipowicz G., 2015, Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista.

Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Gilbert P., Allan S. , 1994, Assertiveness, submissive behavior and social comparison. “British Journal of Clinical Psychology”, t. 33, 295–306.

Grzegorzewska M., 1996, Listy do młodego nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo WSPS.

Grzesiuk L., 1987, Spotkania, które leczą. Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Gruza M., Hordyjewicz T., 2014, Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Tworzenie i stosowanie. Warszawa, MPiPS.

Holland J. L., 1997, Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Odessa (Floryda), PAR Inc.

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, 2014, Warszawa, MPiPS.

Martowska K., 2012, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa, Wydawnictwo LiberiLibri.

Matczak, A.,2007, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak A., Martowska K.,2009, Instrumental and motivational determinants of social competencies. W: A. Matczak (red.), Determinants of social and emotional competencies.. Warszawa, Wydawnictwo UKSW, 13–35.

Nowacki T., 2004, Leksykon pedagogiki pracy. Radom, Instytut Technologii Eksploatacji.

Pilecka W, Pilecki J., 1990, Model kompetencji społecznych w ujęciu S. Greenspana. „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” (1), 58–79.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2014 roku, poz. 1145).

Jakubowska U., 1996, Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komu¬nikacyjne.

„Przegląd Psychologiczny”, t. 39, z. 3/4, 29–40.

Plewicka Z., 1982, Zdolności psychospołeczne oraz funkcjonowanie jedno¬stki w grupie. Materiały do nauczania psychologii społecznej. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Praszkier R, Różycki A., 1983, Bliskie spotkania – rzecz o treningu grupowym. Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Smółka P., 2008, Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Sawicka K., 1993, Rozwój autokontroli emocjonalnej. Program socjoterapii dzieci agresywnych. Warszawa, IPSiR UW.

Spencer L., Spencer C., 1993, Competence at Work. Models for Superior Performance. Nowy Jork, Wydawnictwo John Wiley & Son.

Wojtasik B., 2011, Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa, KOWEZiU.

Zaorska M., 2012, Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika”, t. XXVIII (405), 13–23.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.153
Data publikacji: 2017-06-07 13:31:17
Data złożenia artykułu: 2016-05-17 21:10:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 3423
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 9499

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2017 Mariola Wolan - Nowakowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.