Gotowość przyszłych nauczycieli do zajęcia się zrównoważonym rozwojem w nauczaniu języków obcych w Rumunii

Anamaria Marc, Raluca Pop

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Różne działania polityczne podkreślają pilną potrzebę opracowania wspólnej wizji wyposażenia nauczycieli i uczniów w wiedzę i umiejętności, aby mogli włączyć zrównoważony rozwój do swojego nauczania.

Cel badań: Niniejsze badania mają na celu omówienie gotowości przyszłych nauczycieli do uwzględnienia w swoim nauczaniu zagadnień środowiskowych języka angielskiego i francuskiego w celu rozwijania świadomości zrównoważonego rozwoju u uczniów. Biorąc pod uwagę odpowiedzialność, jaką edukatorzy mają wobec przyszłych pokoleń uczniów, konieczna jest zmiana postawy i zachowania w odniesieniu do środowiska, w którym żyjemy. Ponieważ w Rumunii obecny stan znajomości środowiska jest na początkowym poziomie, niniejszy dokument ma na celu zbadanie gotowości przyszłych nauczycieli języka angielskiego i francuskiego do przyjęcia roli agentów zmian.

Metoda badań: W badaniu wzięło udział 80 uczestników, a ankieta została wykorzystana jako narzędzie badawcze. Zebrane dane zostały przeanalizowane jakościowo i ilościowo za pomocą statystyk opisowych przy użyciu wbudowanych narzędzi Google Forms, Jamovi 2.6.26 i Voyant Tools do analizy treści.

Wyniki: Główne ustalenia odnoszą się do faktu, że nawet jeśli nauczyciele-amatorzy są skłonni zająć się zrównoważonym rozwojem w swoim nauczaniu, ich poziom przygotowania powinien zostać poprawiony.

Wnioski: Potencjał nauczycieli języków obcych do stania się aktywnymi agentami zrównoważonego rozwoju jest oczywisty. Niemniej jednak potencjał ten musi być ukierunkowany przez innowację w programie nauczania, rozwój zawodowy i zwiększoną ekspozycję na zasoby interdyscyplinarne.


Słowa kluczowe


Słowa kluczowe: zrównoważony rozwój, świadomość ekologiczna, przyszli nauczyciele, nauczanie języków obcych, zielone umiejętności, znajomość zagadnień środowiskowych, ekokrytyka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bellewes, E. (2024). Ecolinguistics and Environment in Education: Language, Culture and Textual Analysis. Bloomsbury.

Borg, C., Gericke, N., Höglund, H.-O., & Bergman, E. (2012). The barriers encountered by teachers implementing education for sustainable development: Discipline bound differences and teaching traditions. Research in Science and Technological Education, 30, 185–207.

Bürgener, L., & Barth, M. (2018). Sustainability competencies in teacher education: Making teacher education count in everyday school practice. Journal of Cleaner Production, 174, 821–826.

Chau, M., Zhu, C., Jacobs, G., Delante, N., Asmi, A., Ng, S., John, S., Guo, Q., & Shunmugam, K. (2022). Ecolinguistics for and beyond the Sustainable Development Goals. Journal of World Languages, 8(2), 323–345. https://doi.org/10.1515/jwl-2021-0027

Cohen, S., & Horm-Wingerd, D. (1993). Children and the environment: Ecological awareness among preschool children. Environment and Behavior, 25(1), 103–120. https://doi.org/10.1177/0013916593251005

Council of Europe (CEFR). (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge University Press.

Council of Europe (CEFR). (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment – Companion Volume. Council of Europe Publishing.

European Commission. (2019). A European Green Deal. COM(2019) 640 final. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en#documents.

European Commission. (2020a). European biodiversity strategy: ‘Bringing Nature Back into our Lives’. https://ec.europa.eu/environment/strategy/biodiversity-strategy-2030_en

European Commission. (2020b). European Skills Agenda for sustainable competitiveness, social fairness and resilience. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?-catId=1223&langId=en

European Commission. (2022a). European Commission’s Council Recommendation on learning for the green transition and sustainable development. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022H0627%2801%29

European Commission. (2022b). Joint Research Centre, GreenComp, the European sustainability competence framework. G. Bianchi, U. Pisiotis, M. Cabrera, (Eds.): Y. Punie & M. Bacigalupo. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/13286

European Commission. (2023). Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, European Expert Network on Economics of Education (EENEE), Mulà, I., & Tilbury, T. Teacher education for the green transition and sustainable development – Analytical report. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2766/144189

Fairclough, N. (1992). Introduction. In N. Fairclough (Ed.), Critical Language Awareness (pp. 1–29). Routledge.

Guevara-Herrero, I., Bravo-Torija, B., & Pérez-Martín, J.M. (2024). Educational practice in education for environmental justice: A systematic review of the literature. Sustainability, 16(7), 2805. https://doi.org/10.3390/su16072805

Hadjichambis, A.C., & Paraskeva-Hadjichambi, D. (2020). Education for environmental citizenship: The pedagogical approach. In A.C. Hadjichambis, P. Reis, D. Paraskeva-Hadjichambi, J. Činčera, J. Boeve-de Pauw, N. Gericke, & M.C. Knippels (Eds.), Conceptualizing Environmental Citizenship for 21st Century Education; Environmental Discourses in Science, Education (vol. 4, pp. 237–261). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-20249-1_15

Haluza-DeLay, R. (2013). Educating for environmental justice. In M. Broody, J. Dillon, R. Stevenson, & A. Wals (Eds.), International Handbook on Environment Education Research (pp. 394–402). Routledge.

Hart, D.O. (2023). Social Justice and the Language Classroom: Reflection, Action, and Transformation. Edinburgh University Press. http://www.jstor.org/stable/10.3366/jj.1011806

Howard-Jones, P., Sands, D., Dillon, J., & Fenton-Jones, F. (2021). The views of teachers in England on an action-oriented climate change curriculum. Environmental Education Research, 27(11), 1660–1680. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1937576

Kapranov, O. (2022). The discourse of sustainability in English Language Teaching (ELT) at the University of Oxford: Analyzing discursive representations. Journal of Teacher Education for Sustainability, 24(1), 35–48.

Khan, R. (2008). From education for sustainable development to ecopedagogy: Sustaining capitalism or sustaining life? Green Theory & Praxis: The Journal of Ecopedagogy, 4(1). https://doi.org/10.3903/gtp.2008.1.1

Janks, H. (2020). Critical literacy in action. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(5), 569–572.

Janks, H. (2013). Critical literacy in teaching and research. Education Inquiry, 4(2), 225–242. https://doi.org/10.3402/edui.v4i2.22071

Kennedy, Ü., Bacaller, S., Moody, L., Hannah, S., Dahanayake, Y.,& Third, A. (2024). “The Earth is dying, bro”: Examining the local effect of climate change on Australian children. M/C Journal, 27(5). https://doi.org/10.5204/mcj.3085

Lee, K., Gjersoe, N., O’Neill, S., & Barnett, J. (2020). Youth perceptions of climate change: A narrative synthesis. WIREs Climate Change, Wiley. https://doi.org/10.1002/wcc.641

Maijala, M., Heikkola, L.M., Kuusalu, S.-R., Laine, P., Mutta, M., & Mäntylä, K. (2023). Pre-service language teachers’ perceptions of sustainability and its implementation in language teaching. Language Teaching Research, 1–30. https://doi.org/10.1177/13621688231170682

McGinnis, M.D., & Ostrom, E. (2014). Social-ecological system framework: Initial changes and continuing challenges. Ecology and Society, 19(2), 30. http://dx.doi.org/10.5751/ES-06387-190230

Micalay-Hurtado, M., & Poole, R. (2022). Eco-critical language awareness for English language teaching (ELT): Promoting justice, wellbeing, and sustainability in the classroom. Journal of World Languages, 8(2), 371–390. https://doi.org/10.1515/jwl-2022-0023

Ori, J. (2022). Pour une vraie transversalité de l’enseignement de l’écologie en classe de FLE.Anales de FilologíaFrancesa, 30, 309–332. https://doi.org/10.6018/analesff.518761

Pyrek, C. (2016). Plastic paradise: The Great Pacific garbage patch. The ContemporaryPacific, 28(1), 268–270. https://doi.org/10.1353/cp.2016.0019

Raton, J.R.H., Bagares, R.C.A., & Soberano, C.G. (2024). Teaching for social justice in English language classrooms: A qualitative analysis of pedagogical designs. Journalof English Language Teaching and Linguistics, 9(2), 111–127. https://doi.org/10.21462/jeltl.v9i2.1305

Romanian Ministry of Education. (2023). National Project Green Week. https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2023/OM_3629_2023_Saptamana_Verde.pdf

van Sebille, D.E., England, M.H., & Froyland, G. (2012). Origin, dynamics and evolution of ocean garbage patches from observed surface drifters. Environmental Research Letters, 7, 044040.

Seif, E. (2021). Teaching for Lifelong Learning: How to Prepare Students for a Changing World. Solution Tree Press.

Sterling, S. (2001). Sustainable Education: Re-Visioning Learning and Change. Green Books

Stibbe, A. (2015). Ecolinguistics: Language, Ecology and the Stories We Live By. Routledge.

Stibbe, A. (2014). An ecolinguistic approach to critical discourse studies. Critical Discourse Studies, 11(1), 117–128.

Sund, P.J., & Gericke, N. (2020). Teaching contributions from secondary school subject areas toeducation for sustainable development – a comparative study of science, social science andlanguage teachers. Environmental Education Research, 26, 772–794.

Uitto, A., & Saloranta, S. (2017). Subject teachers as educators for sustainability: A survey study. Education Sciences, 7/8, 1–19.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2020). Education for Sustainable Development. The Global Education 2030 Agenda. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/200782eng.pdf

Walter, M., Weber, L., & Temper, L. (2020). Learning and teaching through the online environmental justice atlas: from empowering activists to motivating students. New Directions for Teaching and Learning, 2020(161), 101–121. https://doi.org/10.1002/tl.20376

Weinberg, A.E., Trott, C.D., Wakefield, W., Merritt, E.G., & Archambault, L. (2020). Looking inward, outward, and forward: Exploring the process of transformative learning in teacher education for a sustainable future. Sustainability Science, 15, 1767–1787

Yadava, C., & Sinhaa, J. (2024). Exploring the evolution of ecocriticism: A bibliometric study and literature review. Multidisciplinary Reviews, 1–21. https://doi.org/10.31893/multirev.2024304

Yu, B., Guo, W.Y., & Fu, H. (2024). Sustainability in English language teaching: Strategies for empowering students to achieve the sustainable development goals. Sustainability, 16(8), 3325. https://doi.org/10.3390/su16083325

Zheng, D., Cowley, S.J. & Nuesser, M. (2024). The new ecolinguistics: Learning as languaging with digital technologies. Frontiers of Digital Education, 1, 109–119. https://doi.org/10.1007/s44366-024-0026-7




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.241-259
Data publikacji: 2025-06-26 23:47:15
Data złożenia artykułu: 2025-04-29 15:19:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Anamaria Marc, Raluca Pop

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.