Innowacyjny potencjał nauk społecznych na przykładzie projektu „Akademia Liderów Innowacji”

Beata Przyborowska, Iwona Murawska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W tekście podejmujemy problematykę niedocenianego w społeczeństwie, innowacyjnego potencjału nauk społecznych. Analizujemy możliwości implementacji projektów z zakresu nauk społecznych do świata pozaakademickiego, w tym komercyjnego. W całości tekstu odnosimy się do roli innowacji w społeczeństwie, specyfiki innowacji społecznych wraz z prezentacją ich autorskiego modelu, a także barier innowacyjności w naukach społecznych.

Cel badań: Celem podjętych analiz jest ukazanie innowacyjnego potencjału nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku nauk pedagogicznych. Poszukujemy odpowiedzi na pytania o istotę innowacji społecznych, a także o to jaki jest innowacyjny potencjał nauk społecznych? W jaki sposób można ten potencjał wzmacniać i realizować?

Stan wiedzy: W tekście bazujemy na kompleksowej analizie literatury z zakresu innowacyjności, a także na własnych doświadczeniach związanych z badaniami w ramach projektu "Akademia Liderów Innowacji”, realizowanego w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, w latach 2022-2024. Zespół naukowy miał za zadanie ewaluację projektu oraz wypracowanie modelu wdrożeń w naukach społecznych i humanistycznych.

Podsumowanie: Innowacyjny potencjał nauk społecznych jest duży i niewykorzystany w praktyce społecznej. Problem stanowi brak świadomości jego istnienia i gotowości wykorzystania go w praktyce społecznej. Winę z ten stan rzeczy sytuuje się zarówno po stronie nauki, jak i gospodarki. Podstawową barierą zaangażowania nauk społecznych w gospodarkę jest przeświadczenie o wyższości badań podstawowych nad stosowanymi czy przewadze teorii nad badaniami empirycznymi. Nie dostrzega się wzajemnych związków pomiędzy tymi sferami.

 


Słowa kluczowe


innowacje, nauki społeczne, innowacje społeczne, uczelnie wyższe, społeczeństwo

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Akademia Liderów Innowacji. https://cpatt.umk.pl/akademia-liderow-innowacji/

Baran, M., Cichocka E., & Maranowski P. (2016). Rola innowacji społecznych w polskich uczelniach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 444, 13–20. http://doi.org/10.15611/pn.2016.444.01

Biała Księga Innowacji. www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2016_09/9eea4ea7c3ea829ba5b606df4381e321.pdf

Bukowski, A., & Rudnicki, S. (2014). Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych. In A. Zaorska, M. Molęda-Zdziech, & B. Jung (Eds.), Kreatywność i innowacyjność w sferze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2 (pp. 77–99). SGH.

Bukowski, A., Rudnicki, S., & Strycharz, J. (2012). Społeczny wymiar innowacji. Zarządzanie Publiczne, 2(20), 13–23.

Czerwińska-Lubszczyk, A. (2023). Innowacje społeczne – przyczynek do dalszych badań. Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 12(1), 23–35.

Evers, A., & Fraisse, L. (2015). Entretien avec Adalbert Evers, par Laurent Fraisse, « Analyser en contexte la dimension normative de l’innovation sociale ». Sociologies Pratiques, 31, 15–18.

Gaździcka, K. (2019). Identyfikacja efektów wprowadzenia innowacji społecznych oraz ich rola w rozwiązywaniu problemów stojących przed społeczeństwem. In N. Laurisz, A. Stronczek (Eds.), Ekonomia Społeczna. Innowacje społeczne (pp. 22–31). UEK.

Glossary of the Future Industry Platform. Retrieved 15, October, 2024 from: https://elearning.przemyslprzyszlosci.gov.pl/slownik-pojec/dyfuzja-innowacji-model-rogersa/

Howaldt, J., & Schwarz, M. (2010). Social Innovation: Concepts, Research Fields and International Trends. IMA/ZLW.

Inglis, M., Foster, C., Lortie-Forgues H., & Stokoe, E. (2024). British education research and its quality. An analysis of research – excellence framework submission. British Educational Research Journal, 50(5), 2495–2518. http://doi.org/10.10002/berj.4040

Jacko, J.F. (2018). Innowacje a pseudo-innowacje: niektóre normatywne założenia dystynkcji, Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 4(44), 427–440. http://doi.org/10.13140/RG.2.2.13150.08008

Jędrzejczak, G., & Sterniczuk, H. (2020). Innowacyjność – polski problem rozwojowy. Doganianie zachodu w warunkach nieciągłości. Wyd. Nauk. Wydziału Zarządzania UWa.

Kaczmarek, P., & Tomkiewicz, E. (2013). Innowacje społeczne oczami uczestników grupy roboczej w projekcie Wizja 2050. broszura_wizja_2050_pl_innowacje_spoleczne_podsumowanie.pdf

Kowalczyk, S., & Sobiecki, R. (2018). Innowacje społeczne i polityczne – identyfikacja problemów. In J.W. Pietrewicz & R. Sobiecki (Eds.), Innowacyjna fala w społeczeństwie i gospodarce (pp. 31–47). SGH.

Kwaśnicki, W. (2013). Social Innovation – a new paradigm or the next stage of the development of human creativity? https://mpra.ub.uni-muenchen.de/62419/1/MPRA_paper_62419.pdf

Kwiatkowski, S. (1990). Społeczeństwo innowacyjne. PWN.

Mumford, M. (2002). Social innovation: Ten cases from Benjamin Franklin. Creativity Research Journal, 14(2), 3–56. http:/doi.org/10.1207/S15326934CRJ1402_11

Nicholls, A. (2013). The social entrepreneurship – social policy nexus in developing countries. In D. Walker & R. Surrender (Eds.), Social Policy in a Developing World: A Comparative Analysis (pp. 183–216). Oxford University Press.

Olejniczuk-Merta, A. (2020). Innowacje społeczne jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego. In A. Olejniczuk-Merta & M. Miller (Eds.), Innowacje społeczne. Od aktywizacji społeczeństwa do ekosystemu innowacji (pp. 18–43). Key Text.

Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. GWP.

Rogers, E.M. (2024). Diffusion of Innovation. NCK.

Rudnicki, S. (2011). Nowe perspektywy. Nauki społeczne dla gospodarki. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Rudnicki, S. (2013). Nauki społeczne a komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie. PWN.

Sztompka, P. (2020). Słownik socjologiczny. 1000 pojęć. Znak.

Wronka-Pośpiech, M. (2015). Innowacje społeczne – pojęcie i znaczenie. Studia Ekonomiczne, 212, 124–136.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.7-24
Data publikacji: 2025-06-26 23:46:39
Data złożenia artykułu: 2024-12-22 16:26:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 4
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Beata Przyborowska, Iwona Murawska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.