Specyfika rysunku niewidomych uczniów na przykładzie reprezentacji schamtu drzewa

Ewa Anna Niestorowicz

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Rysunek od wieków stanowi twórczą formę wypowiedzi człowieka. Autor kształtuje wizerunek zjawiska na podstawie własnych doświadczeń sensorycznych i wyobrażeń oraz wiedzy niesionej poprzez język, dostarczanej kulturowo. Artykuł dotyczy reprezentacji zjawisk rzeczywistości w rysunkach osób całkowicie niewidomych od urodzenia.

Cel badań: Cel badań zawiera się w pytaniu: czy osoby niewidome prezentują podobną typologię formy drzewa w rozwoju plastycznym, jak osoby widzące? Interesują mnie szczególnie następujące kwestie: jakimi cechami estetycznymi (formą i niepowtarzalnością ujęcia), odznaczają się rysunki niewidomych uczniów? Czy wzorce osób widzących są podobne do wzorców konstruowanych przez osoby niewidome? Czy osoby niewidome ukazują swoistą wizję zjawiska na podstawie własnych wyobrażeń i doświadczeń sensorycznych?

Metoda badań: Metodą postępowania badawczego będzie analiza prac plastycznych powstałych w procesie aktu rysowania. Aby dotrzeć do wiedzy o kreowanym zjawisku, zastosowano metodę wywiadu oraz obserwację uczestniczącą podczas aktu twórczego. Przedmiot analizy stanowią wypukłe rysunki na folii mikrorowkowanej. Analizie zostanie poddana warstwa formalna dzieła w rysunkach drzew niewidomych uczniów. Komponenty wizerunku zjawiska zostaną przeanalizowane w odniesieniu do typologii formy drzewa w twórczości plastycznej dzieci widzących, zaproponowanej przez Stanisława Popka (1985). Dokonując analizy rysunkowych reprezentacji zjawiska, odniosę się także do badań zajmujących się zagadnieniem rozwoju plastycznego dziecka, zaprezentowanych przez specjalistów, tj. Szuman (1990), Lowenfeld i Brittain (1977), Arnheim (1974/2004), Popek (2010) oraz Uberman (2019).

Wyniki: Na podstawie analiz dzieł rysunkowych można zauważyć, że niewidomi kreują zjawisko drzewa następującymi sposobami: a) zgodnie z wzorcem widzących, b) wypracowując również własne, odmienne wzorce.

Wnioski: Można zaobserwować opóźnienie etapów w rozwoju plastycznym osób niewidomych w stosunku do widzących rówieśników. Wzorce rysunkowe niewidomych bywają zgodne z wzorcami widzących, czasami jednak zostają wypracowane własne, odmienne wzorce. Typologia formy drzewa podąża u osób niewidomych odmienną drogą niż u widzących. W rysunkach drzew niewidomych można zaobserwować progres związany z rozwojem formy obrazowanego zjawiska.


Słowa kluczowe


niewidomi, rysunek, etapy rozwoju plastycznego, wzorce i konwencje rysunkowe, typologia formy drzewa w twórczości plastycznej

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arnheim, R. (1974/2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Oficyna s.c.

Bolander, K. (1977). Assessing personality through tree drawings. Basic Books.

Buck, J. (1948). The HTP Test. Journal of Clinical Psychology, 4, 151-159.

D'Angiulli, A., Maggi, S. (2003). Development of drawing abilities in a distinct population: Depiction of perceptual principles by three children with congenital total blindness. International Journal of Behavioral Development, 27, 193-200.

Eliade, M. (1966). Traktat o historii religii. KiW.

Galera, H. (2007). Morfologia a symbolika drzew. Nauka, 2, 117-129.

Gloton R., Clero C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. WSIP.

Jung, C. G. (1981). Archetypy i symbole. Pisma wybrane. Wyd. Czytelnik.

Kennedy, J. M. (1993). Drawing and the blind: Pictures to touch. CT, Yale University Press.

Kennedy, J. M., Juricevic, I. (2003). Haptics and projection: Drawings by Tracy, a blind adult. Perception, 32, 1059-1071.

Koch, C. (1952). The Tree Tests. Hans Huber.

Kopaliński, W. (1987). Słownik mitów i tradycji kultury. PIW.

Lowenfeld, V., Brittain, W. L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. PWN.

Marek, B. (2000). Does a stone look the way it feels? Introducing tactile graphics, spatial relations and visual concepts to congenitally blind children. [Niepublikowane wystąpienie na konferencji, The European ICEVI Conference, Cracow, 9-13 July, 2000].

Millar, S. (1975). Visual Experience or Translation Rules? Drawing the Human Figure by Blind and Sighted Children. Perception, 4, 363-371.

Niestorowicz, E. (2020). Postać człowieka w rysunkach trzynastoletnich dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia i widzących – analiza wybranych problemów. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Edukacja i integracja społeczna dzieci i młodzieży, 37, 229-244.

Oster, G. D., Gould, P. (2001). Rysunek w psychoterapii. GWP.

Popek, S. (1985). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. WSIP.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Impuls.

Szubielska, M., Niestorowicz, E., Marek, B. (2019). The Relevance of Object Size to the Recognisability of Drawings by Individuals with Congenital Blindness. Journal of Visual Impairment & Blindness, 113(3), 295-310.

Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. WSiP.

Szuman, W. (1967). O dostępności rysunku dla dzieci niewidomych. PZWS.

Uberman, M., (2019). Od kształtu koła do wizerunku człowieka – obrazowania figuratywne dziecka w perspektywie poszukiwań archetypowo-mitycznych symboli kultury. W J. Bonar, M. Wiśniewska-Kin, A. Buła (Red.), Horyzonty dziecięcych znaczeń.

Kreowanie środowiska uczenia się, (s. 83- 96). Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.103-117
Data publikacji: 2023-11-30 15:08:38
Data złożenia artykułu: 2023-06-04 22:09:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 509
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 199

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Ewa Anna Niestorowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.