Akademickie relacje interpersonalne w trakcie pandemicznej edukacji zdalnej w opiniach nauczycieli akademickich

Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Miłosz Wawrzyniec Romaniuk

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W trakcie pandemii całe życie akademickie przeniosło się do Internetu. Proces edukacji oraz związana z nim przestrzeń relacji studentów z wykładowcami zmieniły się w marcu 2020, a potem ewoluowały w trakcie pandemii.

Cel: Artykuł przedstawia wyniki trzykrotnych badań kwestionariuszowych, przeprowadzonych po każdym semestrze edukacji zdalnej na pedagogicznej uczelni, wśród 178 nauczycieli akademickich, dotyczących relacji ze studentami w trakcie nauczania zdalnego.

Metoda: Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego on-line. Analiza danych uzyskanych z pytań otwartych miała charakter jakościowy.

Wyniki: Główne kategorie, które ujawniły się w wypowiedziach respondentów to indywidualizacja, kontakt, komunikacja, zaufanie oraz dydaktyka i egzaminy. Respondenci wskazywali relacje jako zaletę edukacji zdalnej, brak relacji jako jej wadę, opisywali relacje w kontekście trudności w realizacji edukacji zdalnej, a także podnieśli temat relacji w procesie egzaminowania. Wskazana jest zmiana postrzegania wymienionych kategorii w czasie.

Wnioski: Widać znaczny wzrost ważności relacji na przestrzeni czasu, w trakcie realizacji zdalnego nauczania. W dobie dominacji edukacji zdalnej nie jest możliwe pozostanie przy tradycyjnym nastawieniu do budowania relacji opartych na autorytecie wiedzy nauczyciela i gotowości do bezkrytycznego odbioru treści ze strony studentów.


Słowa kluczowe


relacje interpersonalne, edukacja zdalna, studenci, wykładowcy akademiccy

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Al Ghamdi, A., Samarji, A., & Watt, A. (2016). Essential considerations in distance education in KSA: teacher immediacy in a virtual teaching and learning environment. International Journal of Information and Education Technology, 6(1), 17e22. https://doi.org/10.7763/IJIET.2016.V6.651.

Baber, H. (2022). Social interaction and effectiveness of the online learning – A moderating role of maintaining social distance during the pandemic COVID-19. Asian Education and Development Studies, 11 (1), 159-171. https://doi.org/10.1108/AEDS-09-2020-0209.

Böttger, T., Ibrahim, G., & Vallis, B. (2020). How the Internet reacted to Covid-19: A perspective from Facebook's Edge Network. IMC '20: Proceedings of the ACM Internet Measurement Conference, 34-41. https://doi.org/10.1145/3419394.3423621.

Chickering , A., & Gamson, Z. (1987, March). Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education. AAHE Bulletin , 3-7.

Donskikh, O. A. (2021). New Type of Social Structure, Stratification and Relations in Post-COVID Society. In F. E. Legach, & K. S. Sharov, SARS-CoV-2 and Coronacrisis (177-188. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2605-0_11.

Glazier, R. A. (2016). Building Rapport to Improve Retention and Success in Online Classes. Journal of Political Science Education, 12 (4), 437-456. https://doi.org/10.1080/15512169.2016.1155994.

Hussain, N., Nawaz, B., Nasir, S., Kiani, N., & Hussain, M. (2013). Positive Teacher-Student Relationship and Teachers Experience - A Teacher's Perspective. Global Journal of Management and Business Research Interdisciplinary, 13 (3).

Katzman, N. F., & Stanton, M. P. (2020). The Integration of Social Emotional Learning and Cultural Education into Online Distance Learning Curricula: Now Imperative during the COVID-19 Pandemic. Creative Education, 11 (9), 1561-1571. https://doi.org/10.4236/ce.2020.119114.

Myszka-Strychalska, L. (2021). On the need to strengthen interpersonal relations in times of the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic - reports from research involving academic youth. Polish Journal of Social Rehabilitation, 22, 601-621. https://doi.org/10.22432/rp.421.

Pyżalski, J. (2021). W jaki sposób możliwe były główne edukacyjne relacje w edukacji zdalnej? Studia z Teorii Wychowania, 12 (3(36)), 71-82.

Romaniuk, M. W., & Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Crisis remote education at The Maria Grzegorzewska University during social isolation in the opinions of academic teachers. International Journal of Electronics and Telecommunications, 66(4), 801–806. https://doi.org/10.24425/ijet.2020.135673.

Romaniuk, M. W., & Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Challenges of administering university examinations remotely during the COVID-19 pandemic. E-Mentor 3 (90)/2021, 22-31, https://doi.org/10.15219/em90.1519.

Romaniuk, M. W., & Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Crisis remote education from the perspective of one-year experience of academic teachers. International Journal of Electronics and Telecommunications, Vol. 67, No. 2, 213-219, https://doi.org/10.24425/ijet.2021.135967.

Romaniuk, M. W., Łukasiewicz-Wieleba, J., & Kohut, S. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec kryzysowej edukacji zdalnej. E-Mentor, 5 (87), 15-26. https://doi.org/10.15219/em87.1489.

Sudhir, M., Mascarenhas, S., Isaac, J., Alfroukh, J., & Rahuman, S. A. (2020). Adapting to the need of the hour: Communication skills simulation session using an online platform during COVID-19. MedEdPublish, 9 (85), 1-7. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000085.1.

Taufiq, M., Dewi, N. R., Savitri, E. N., Parmin, P., & Darmawan, M. S. (2020). Analysis of student's expectation on science virtual class models during the covid-19 pandemic era in science education study program. Journal of Physics: Conference Series, 1968, 012021.https://doi.org/10.1088/1742-6596/1968/1/012021.

Triyason, T., Tassanaviboon, A., & Kanthamanon, P. (2020). Hybrid Classroom: Designing for the New Normal after COVID-19 Pandemic. IAIT2020: Proceedings of the 11th International Conference on Advances in Information Technology, 1-8. https://doi.org/10.1145/3406601.3406635.

Vaterlaus, J. M., Shaffer, T., & Pulsipher, L. (2021). College student interpersonal and institutional relationships during the COVID-19 pandemic: A qualitative exploratory study. The Social Science Journal, 1–14. https://doi.org/10.1080/03623319.2021.1949553.

Wiśniewska, J., & Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Budowanie i wzmacnianie relacji w edukacji zdalnej przez nauczycieli młodszych klas szkoły podstawowej. E-Mentor, 1 (88), 37-46. https://doi.org/10.15219/em88.1501.

Yao, J., Rao, J., Jiang, T., & Xiong, C. (2020). What Role Should Teachers Play in Online Teaching during the COVID-19 Pandemic? Evidence from China. Science Insights Education Frontiers, 5 (2), 517-524. https://doi.org/10.15354/sief.20.ar035




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.67-81
Data publikacji: 2022-12-07 21:18:57
Data złożenia artykułu: 2022-04-22 14:49:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 740
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 331

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Miłosz Wawrzyniec Romaniuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.