Wyuczona bezradność młodzieży w czasie nauczania zdalnego w pandemii COVID-19. Raport z badań

Magdalena Kolber

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Wyuczona bezradność to stan powstający w wyniku przeświadczenia osoby o niezdolności do kontrolowania wydarzeń. Brak poczucia kontroli nad przykrymi doświadczeniami prowadzi do tego, że człowiek uczy się, że nie ma zależności pomiędzy działaniami podmiotu a rezultatami tych działań. Stanowi temu towarzyszą zmiany w zachowaniu. Należą do nich: deficyt poznawczy, motywacyjny oraz emocjonalny.

Cel badań: Celem badań zaprezentowanych w artykule jest diagnoza wyuczonej bezradności uczniów klas ósmych szkoły podstawowej na trzech egzaminacyjnych przedmiotach: języku polskim, matematyce i języku angielskim oraz ukazanie związku pomiędzy płcią badanych a odczuwalnym poziomem bezradności.

Metoda badań: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a użytą techniką badawczą była ankieta. W celu pomiaru poziomu wyuczonej bezradności zastosowano Skalę Bezradności Szkolnej (School Helplessness Scale) autorstwa Ciżkowicz (2009). Badanie zostało przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia roku szkolnego 2020/21. Objęto nim 502 uczniów klas ósmych szkoły podstawowej uczących się w trybie zdalnym.

Wyniki: Badanie pokazuje, że najwyższa średnia wartość poziomu bezradności wystąpiła na lekcji matematyki, nieco niższa na lekcji języka polskiego, natomiast najniższa na lekcji języka angielskiego. Dziewczęta cechuje wyższe poczucie bezradności niż chłopców w zakresie matematyki oraz języka angielskiego. Największy wkład w poczucie bezradności ma deficyt motywacyjny.

Wnioski: Wyniki wskazują na potrzebę wdrożenia w szkole szeregu działań z zakresu pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Ważne jest, aby wsparciem byli objęci nie tylko uczniowie, ale też nauczyciele i rodzice. Uczniowie powinni otrzymać pomoc pedagogiczną i psychologiczną z zakresu edukacji emocji, czy nauki konstruktywnego myślenia. Nauczyciele i rodzice powinni rozumieć istotę zjawiska, znać jej przyczyny oraz umieć rozpoznawać pierwsze objawy bezradności.


Słowa kluczowe


wyuczona bezradność, nauczanie zdalne, COVID-19, korepetycje, egzamin ósmoklasisty

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Aronson, E., Wilson, T., Akert, R. (1997). Serce i umysł. Zysk i S-ka.

Brophy, J. (2012). Motywowanie uczniów do nauki. PWN.

Całek, G. (2021). Wyzwania edukacji zdalnej przed jakimi stoją dzieci – perspektywa rodziców. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 116–144.

Carr, A. (1994). Psychological Health: Cultural Crisis and Institutional Contingency. Policy, Organisation and Society, 9(1), 26–37. http://doi.org/10.1080/10349952.1994.11876802

CBOS. (2020). Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2020/2021. Retrieved December 16, 2021 from: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_136_20.PDF

Ciżkowicz, B. (2009). Wyuczona bezradność młodzieży. UKW.

Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1–2), 1–10. http://doi.org/10.5114/nan.2021.108030

Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. GWP.

Gindrich, P. (2011). Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności i młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. UMCS.

Kolber, M. (2019). The relationship between language learning strategies and learned helplessness. Przegląd Pedagogiczny, 2, 250–262. http://doi.org/10.34767/PP.2019.02.19

Kolber, M. (2020). Learned Helplessness During a High School English Lesson. Forum Oświatowe, 32(2), 87–97. http://doi.org/10.34862/fo.2020.2.4

Kolber, M. (2021a) Private Supplementary Tutoring as an Example of Controversial Practice in the Field of Education. New Contexts and Analyses. Przegląd Pedagogiczny.

Kolber, M. (2021b). Rola środowiska ucznia w rozwijaniu samoregulacji w uczeniu się w czasie edukacji zdalnej. Horyzonty Wychowania, 2, 147–157. https://doi.org/10.35765/hw.2096

Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. PWN.

Pozzoli, T., Gini, G., Scrimin, S. (2021). Distance Learning During the COVID-19 Lockdown in Italy: The Role of Family, School, and Individual Factors. School Psychology. http://dx.doi.org/10.1037/spq0000437

Seligman, M.E.P. (1994). Co możesz zmienić a czego nie możesz (ucząc się akceptować siebie). Poradnik skutecznego samodoskonalenia. Media Rodzina.

Seligman, M.E.P. (2010). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i życie. Media Rodzina.

Sędek, G. (1995). Bezradność intelektualna w szkole. Instytut Psychologii PAN.

Shanker, S., Barker, T. (2016). Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Mamania.

Xiao, H., Zhang, Y., Kong, D., Li, S., Yang, N. (2020). The Effects of Social Support on Sleep Quality of Medical Staff Treating Patients with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) in January and February 2020 in China. Medical Science Monitor. Retrieved December 16, 2021, from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7075079/




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.41-52
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:33
Data złożenia artykułu: 2021-12-21 20:23:35


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1529
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 695

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Kolber

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.