Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z padaczką

Elżbieta Kręcisz-Plis

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Padaczka jest jedną z najczęściej spotykanych chorób przewlekłych układu nerwowego. Występuje u około 0,5-1% dzieci w wieku szkolnym. Należy podkreślić, że choroba przewlekła zawsze stanowi bardzo trudną i stresującą sytuację, nie tylko dla dziecka i jego rodziny, ale także dla środowiska nauczycielskiego współpracującego z uczniem. Cel: Zwrócenie uwagi na sytuację szkolną dziecka z padaczką, ze szczególnym uwzględnieniem jego potrzeb edukacyjnych wynikających ze specyfiki choroby.


Słowa kluczowe


specjalne potrzeby edukacyjne, padaczka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aldenkamp A., Arends J., 2004, The relative influence of epileptic EEG discharges, short nonconvulsive seizures, and type of epilepsy on cognitive function. „Epilepsia”, 45, 54–63.

Berg A.T., 2011, Epilepsy, cognition, and behavior: The clinical picture. „Epilepsia”, 52, 7–12.

Branford D., Bhaumik S., Kiani R., 2015, Epilepsy. W: S. Bhaumik, D. Branford, M. Barret, S. K. Gangadharan (red.), The Firth Prescribing Guidelines for People with Intellectual Disability. 3rd ed. Chichester, UK, John Wiley & Sons Inc., 31-62.

Bulteau C., Jambaque I., Viguier D., Kieffer V., Dellatolas G., Dulac O. (2000). Epileptic syndromes, cognitive assessment and school placement: a study of 251 children. Developmental Medicine & Child Neurology, 42, 319–327.

Blicharska-Skiba S., 2012, Specyfika szkolnego funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wybrane aspekty. W: K. Bidziński (red.), Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Kielce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 209-218.

Carlton-Ford S., Miller R., Nealeigh N., Sanchez N., 1997, The effects of perceived stigma and psychological over-control on the behavioural problems of children with epilepsy. „Seizure”, 6, 383 – 391.

Chaix Y., Laguitton V., Lauwers-Cances V., Daquin G., Cances C., Demonet J. F., Villeneuve N., 2006, Reading abilities and cognitive functions of children with epilepsy: influence of epileptic syndrome. „Brain and Development”, 28, 2, 122-130.

Davies S., Heyman I., Goodman R., 2003, A population survey of mental health problems in children with epilepsy. „Developmental Medicine & Child Neurology”, 45, 292–295.

Deonna T., Zesiger P., Davidoff V., Maeder M., Mayor C., Roulet E., 2000, Benign partial epilepsy of childhood: a longitudinal neuropsychological and EEG study of cognitive function. „Developmental Medicine & Child Neurology”, 42, 595–603.

Hermann B. P., Jones J. E., Sheth R., Koehn M., Becker T., Fine J., Allen C. A., Seidenberg M., 2008, Growing up with epilepsy: A two-year investigation of cognitive development in children with new onset epilepsy. „Epilepsia”, 49, 11, 1847–1858.

Ibekwe R., Ojinaka N., 2008, Academic performance of school children with epilepsy. [pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/23488991_ Academic_performance_of_school_children_with_epilepsy.

Janion E., 2007, Dziecko przewlekle chore w rodzinie. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Jędrzejczak J., 2008, Padaczka. Najtrudniejsze są odpowiedzi na proste pytania. Poznań, Termedia Wydawnictwa Medyczne.

Jędrzejczak J., 2014, Padaczka. W: W. Kozubski, P. Liberski (red.), Neurologia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 663-682.

Jóźwiak S., 2009, Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu. Warszawa, CMPPP.

Kmieć T., 2010, Padaczka. W: B. Woynarowska (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 194-209.

Kourkouta L., Papathanasiou I. V., Rarra A., Kleisiaris C., 2014, The Impacts of Childhood Epilepsy in School Children. „Journal of Scientific Research & Reports”, 3, 13, 1798-1804.

Kowalczyk P., 2013, Patofizjologia układu nerwowego. W: A.M. Badowska-Kozakiewicz (red.), Patofizjologia człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 539-560.

Krause M., Kozik A., 2008, Dziecko z padaczką. W: B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków, Impuls, 299-317.

Krzyżyk D., 2012, Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., 7-16.

Maciarz A., 1996, Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo – wychowawczy. Zielona Góra, Wydawnictwo „Verbum”.

Maciarz A., 2006, Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Maciarz A., 2009, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo. Książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Majkowski J., 2001, Patomechanizm napadów padaczkowych i etiopatogeneza padaczki. W: R. Michałowicz (red.), Padaczka i inne stany napadowe u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 15-29.

Małkowska-Szkutnik A., Woynarowska B., 2017, A student with epilepsy. How to support child’s education health and development. Guidebook for teachers who have a child with epilepsy in their class. [pozyskano z: http://www.imid.med.pl/files/imid/Do%20pobrania/Epischool/Guidebook%20for%20teachers_EPISCHOOL.pdf].

Mishra O. P., Upadhyay A., Prasad R., Upadhyay S. K., Piplani S. K., 2016, Behavioral problems in Indian children with epilepsy. „Indian Pediatrics”, 54, February 15, 116-120.

Mojs E., 2001, Ocena funkcji poznawczych u dzieci i młodzieży z padaczką leczonych lamotryginą lub wigabatryną w systemie mono- lub politerapii. „Epileptologia”, 2, 143–167.

Mojs E., Gajewska E., Głowacka M. D., Samborski W., 2007, Występowanie zaburzeń poznawczych i emocji w padaczce i ich implikacje dla terapii, Annales Academiae Medicae Stetinensis. „Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, 53, 3, 82–87.

Nowicka A., 2001, Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls".

Oostrom, K.J., van Teeseling, H., Smeets-Schouten, A., Peters, A.C.B., Jennekens-Schinkel, A., 2005, Three to four years after diagnosis: cognition and behaviour in children with ‘epilepsy only’: A prospective, controlled study. „Brain”, 128, 1546-1555.

Oszwa U., 2007, Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Oleś M., 2010, Jakość życia młodzieży w zdrowiu i w chorobie. Lublin, Wydawnictwo KUL.

Pawłowska – Jaroń H., 2014, Padaczka w relacji: pacjent – rodzic – terapeuta. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Pierzchała K., 2015, Padaczka. W: A. Stępień (red.), Neurologia. Tom III. Warszawa: MEDICAL TRIBUNE POLSKA, 171-197.

Pinton F., Ducot B., Motte J., Arbuès A. S., Barondiot C., Barthez M. A., Yves Chaix Y., Renée Cheminal R., Livet M. O., Penniello M. J., Peudenier S.,Saint-Martin A., Billard C., 2006, Cognitive functions in children with benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes (BECTS). „Epileptic Disorders”, 8, 1, 11-23.

Putra BP, Triono A., Susilawati D., 2018, Cognitive Function in Children with Epilepsy. „Journal of Nepal Paediatric Society”,38, 2, 74-79.

Sander J. W., Hart Y.M., 2002, Padaczka – pytania i odpowiedzi. Bielsko-Biała, Alfa Medica Press.

Schouten A., Oostrom K. J., Pestman W. R., Peters A. C. B., Jennekens-Schinkel A., 2002, Learning and memory of school children with epilepsy: a prospective controlled longitudinal study. „Developmental Medicine & Child Neurology”, 44, 803–811.

Shah A. A., Othman A., 2017, A comparative study of psychological problems of children suffering from cancer, epilepsy and asthma. „Intellectual Discourse”, 25, 1, 155–185.

Smith M. L., Elliott I. M., Lach L., 2002, Cognitive skills in children with intractable epilepsy: comparison of surgical and nonsurgical candidates. „Epilepsia”, 43, 6, 631-637.

Soria C., Escolano S., El Sabbagh S., Chmura S., Bulteau C., Chiron C., Dellatolas G. (2012). Behavioral problems, cognitive difficulties and quality of life in children with epilepsy: An analysis of parental concerns. „Child Neuropsychology”, 18, 3, 209–227.

Thijs R. D., Surges R., O’Brien T. J., Sander J. W., 2019, Epilepsy in adults. „The Lancet”, 93, 10172, 689-701. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32596-0.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.67-85
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:14
Data złożenia artykułu: 2019-12-31 14:18:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 3854
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 2653

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Elżbieta Kręcisz-Plis

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.