The role of marketing management of the university at the aspect of changes in higher education market

Aneta Celoch

Abstract


Dynamic changes of the environmental conditions on the educational services market cause that schools of higher education begin to support their teaching and scientific potential by marketing activities. The requirement of marketing efficiency is the implementation of consistent composition of the instruments and activities, which creates the integrated system of marketing influencing the market. Integration and coordination of main elements of this system allow to adapt the educational offer to target market needs and preferences, increase competitiveness of the universities and achieve the success on the educational market.

Keywords


higher education market, marketing management of the university

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Haverhals B., The normative foundations of research-based education: Philosophical notes on the transformation of the modern university idea, “Studies in Philosophy & Education” 2007, vol. 26, issue 5.

Jabłecka J., Misja i strategia uczelni, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2010, nr 2/16.

Jongbloed B., Marketisation in Higher Education, Clark`s Triangle and the Essentials Ingredients of Markets, “Higher Education Quarterly” 2003, vol. 57, no. 2.

Jóźwiak J., Model uczelni przedsiębiorczej a model tradycyjny – doświadczenia polskie, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2005, nr 1/21.

Kotler Ph., Marketing, Rebis, Poznań 2005.

Kulig A., Lisiecki P., Wyróżnić się, ale czym?, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2011.

Pabian A., Student jako beneficjent działań promocyjnych szkół wyższych, „Marketing i Rynek” 2008, nr 8.

Penar D., Szczepańska-Woszczyna K., Marka szkoły wyższej – w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2011.

Pickton D., Broderick A., Integrated Marketing Communications, Pearson Education Ltd., Harlow, England 2001.

Seredocha I., Działania marketingowe podstawą sukcesu uczelni, „Marketing i Rynek” 2007.

Seredocha I., Potrzeba planowania strategicznego w usługach edukacyjnych, [w]: G. Nowaczyk, P. Lisiecki (red.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2006.

Woźnicki J., Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego, Monografie Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2015.49.1.35
Date of publication: 2015-08-07 12:11:27
Date of submission: 2015-08-06 11:13:29


Statistics


Total abstract view - 739
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Aneta Celoch

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.