Žeme [ziemia] w literaturze litewskiej

Marius Smetona

Streszczenie w języku polskim


Ziemia jest dla Litwina wartością i plasuje się dość wysoko w skali wartości. Jest wyjątkowa dlatego, ponieważ wiążą się z nią inne wartości, zarówno te odwieczne, jak i społeczne. W literaturze ziemia jest rozumiana jako planeta, jako jeden z czterech żywiołów. Jako żywioł jest przeciwieństwem wody, dlatego jest również określana jako ląd. Ten świat różni się od nieba, często jest wręcz przeciwny niebu, gdyż zgodnie z wyobrażeniem człowieka w niebie jest dobrze, a na ziemi człowieka spotykają różne nieprzyjemne rzeczy. Ziemia jest światem, na jej powierzchni trwa życie, stoją budynki, siedzi się, stoi, leży, spaceruje itp. Jest największym dobrem człowieka, które można sprzedać, kupić, wynająć, dać w prezencie, przekazać w spadku. Człowieka interesuje nie tylko to, co dzieje się na twardej powierzchni – dba on o warstwę, którą można uprawiać i zdobywać pożywienie, dba o to, aby kwiaty, drzewa i trawa wyrastały z tej warstwy. W tej warstwie człowiek znajduje różne przedmioty, więc wydaje mu się, że ziemia potrafi ukryć przed nim wiele tajemnic. Ziemia jest matką, która daje życie i schronienie po śmierci, opiekuje się człowiekiem, żywi go, pociesza, rozmawia z nim. Jest swego rodzaju punktem odniesienia, na podstawie którego człowiek ceni wielkie i małe rzeczy, przedmioty, znajdujące się ponad nią. Ziemia oznacza określone państwo lub naród żyjący na własnym terytorium lub miejsce urodzenia osoby, życie przodków i rodziców.

Ziemia jest żywa, żyje tym samym życiem co człowiek, ma twarz, części ciała, narządy wewnętrzne, doznaje ludzkich emocji, człowiek nadaje jej boskie moce.

Ziemia występuje w różnych kolorach: od tradycyjnej żyznej czerni po subtelne odcienie żółto-brązowe czy niebieskie.

Jest charakteryzowana przy użyciu najbardziej zaskakujących wyrazów, takich jak grzeszna, soczysta, chuda, jak kawior i in.

Ziemia ma też szczególny zapach – wilgotny i kwaśny. Człowiekowi ziemia pachnie jęczmieniem, owsem, latem, domem, a zapach ten łaskocze serce, przywołuje wspomnienia, budzi nostalgię.


Słowa kluczowe


ziemia; koncept; wartość; planeta; matka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andrikonyte, Asta. 2018. Dainininkes Giedres Kaukaites istorija: kaip operos artistę išstume Griežlele. Available at: yhttps://www.lrytas.lt/kultura/scena/2018/10/24/news/dainininkes-giedres-kaukaites-istorija-kaip-operos-artiste-isstume-griezlele-7997537/ (accessed 25 Oct, 2019)

Daujotyte, Viktorija. 2005. Jurgio Baltrušaicio metaforos-simboliai. Metai 10: 85–93.

Gimbutiene, Marija. 1949. Škicai apie psichines gijas tarp praeities ir dabarties. Aidai 26. Available at: http://www.aidai.eu/index.php?view=article&catid=1743A26-gruodisid=21843Afioption=comcontentItemid=204 (accessed 5 December, 2020)

Laurinkiene, Nijole. 2013. Žemyna ir jos mitinis pasaulis. Vilnius: LLTI.

Maceina, Antanas. 1991. Raštai Vol. I. Vilnius: Mintis.

Maceina, Antanas. 2004. Raštai Vol. IX. Vilnius: Margi raštai. Available at: http://www.maceina.lt/html/9tomas.html (accessed 12 September, 2020)

Matulevičiene, Saule. 2013. Apie Žemę ir lietuvi. Liaudies kultura 4(151): 1–14.

Mažiulis, Vytautas. 1995. Del balt.-sl. “žeme” ir “saule” kilmes. Baltistica XXX(1).

Radauskas, Henrikas. 1947. Baltrušaitis tebelaukia vertejo. Aidai 8. Available at: http://www.aidai.eu/index.php?view=article&catid=227 3A196202id=3266 3Ami&option=com_content&Itemid=262 (accessed 20 June, 2020)

Šliogeris, Arvydas. 2011. Lietuviškos paraštes. Vilnius.

Vaitkevičiene, Daiva. 2013. “Man ta žeme viską duoda”: žemdirbio pasaulejauta Rakščiu patirties pasakojime. Liaudies kultura 2013/5 (152): 41–70.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2021.33.81
Data publikacji: 2021-10-12 17:01:50
Data złożenia artykułu: 2021-04-26 09:05:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1005
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 427

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Marius Smetona

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.