Kształtowanie adekwatnej samooceny studentów jako warunek rozwoju zawodowego logopedy

Nataliia Babych, Kateryna Tychyna

Streszczenie w języku polskim


Współczesny system kształcenia wyższego wymaga nowego podejścia do uczenia się i oceniania. Kształtowanie adekwatnej samooceny studentów poprzez ocenę ich sukcesów w uczeniu się wpływa na jakość edukacji i motywacji do samokształcenia i samodoskonalenia. Dla rozwoju zawodowego przyszłych logopedów duże znaczenie ma umiejętność krytycznego podejścia do poziomu ich wiedzy i umiejętności, co jest warunkiem do opanowania kompetencji logodiagnostycznych. Najtrudniejsze dla studentów jest ocenianie bezpunktowe, które wymaga ukształtowanego myślenia krytycznego i adekwatnej samooceny. W artykule przedstawiono wyniki samodzielnego oceniania na wykładach oraz bezpunktowego systemu oceniania siebie nawzajem podczas zajęć praktycznych i ćwiczeń studentów pierwszego roku studiów licencjackich na specjalności pedagogika specjalna programu terapii mowy na Uniwersytecie im. Borysa Grinczenki w Kijowie w latach 2016–2018.

Słowa kluczowe


samoocena; student; przyszły logopeda; profesjonalne wykształcenie pedagogiczne; bezpunktowe ocenianie

Pełny tekst:

PDF (Русский)

Bibliografia


Anderson, L.W. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman.

Ilina, I.A. (2009). Pedagogicheskie usloviya formirovaniya u studentov samootsenki gotovnosti k professionalnoy deyatelnosti: diss. kand. ped. nauk. Sankt-Peterburg.

Looney, J.W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers, (24).

Matvienko, J.A. (2013). Ispolzovanie samokontrolya uchebnoy deyatelnosti studentov ekonomicheskih spetsialnostey v protsesse psihologo-pedagogicheskoy podgotovki s tselyu povyisheniya kachestva usvoeniya znaniy. Molodoy uchenyiy, 5, 744–748.

Nicol, D. (2010). From monologue to dialogue: Improving written feedback in mass higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(5), 501–517.

Oliinyk, N.Iu., Berezenska, S.M. (2014). Dystantsiini tekhnolohii u formuvanni doslidnytskykh umin v protsesi pidhotovky studentiv do seminarskykh zaniat. Sbornyk nauchnыkh trudov Sworld, 3(13), 79–85.

Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost v sovremennom obschestve: vyiyavlenie, razvitie i realizatsiya. Moslva: Kogito-Tsentr.

Sak, T.V. (2011). Indyvidualne otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu klasi: navch. kurs ta nauk.metod. posib. Kiev: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady».

Shirshova, I.A. (2013). Otsenivanie uchebnyih dostizheniy studentov: sovremennyie tendentsii. Uchenyie zapiski Tavricheskogo natsionalnogo universiteta imeni V.I. Vernadskogo Seriya «Problemyi pedagogiki sredney i vyisshey shkolyi», 26(65), 205–215.

Tertel, A.L. (2005). Psihologiya v voprosah i otvetah: ucheb. posobie. Moskva.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.247-262
Data publikacji: 2019-12-31 12:58:26
Data złożenia artykułu: 2018-12-31 13:24:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1633
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Русский) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.