Zagubieni w drodze. „Idący człowiek” Alberto Giacomettiego i jego rekontekstualizacja Piotra Stepnowskiego jako metafory ludzkiej kondycji

Grażyna B. Tomaszewska

Streszczenie w języku polskim


Punktem wyjścia w artykule jest przekonanie Henry’ego Davida Thoreau, że zagubienie w drodze, pobłądzenie, a co za tym idzie zatrzymanie się umożliwiają prawdziwe poznanie aktualnego miejsca i ustalenie celu, do którego chce się dotrzeć. Taka perspektywa pozwala obserwować sytuację współczesnego człowieka i stawiać pytania związane z jego dotychczasowymi działaniami. Materiałem interpretacyjnym, poprzez który realizuje się te problemy, są dwie współczesne rzeźby, traktowane jako metafory ludzkiej kondycji: Idący człowiek Alberta Giacomettiego oraz Idący człowiek Piotra Stepnowskiego (forma rekontekstualizacji rzeźby Giacomettiego).


Słowa kluczowe


Thoreau; Giacometti; Stepnowski; rzeźba; zagubienie; rekontekstualizacja; ludzka kondycja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Apollinaire, G. (1969). Rozważania estetyczne. W: E. Grabska, H. Morawska (wyb. i oprac.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (s. 114–117). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Atkinson, A.B. (2017). Nierówności. Co da się zrobić? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Barcz, A. (2018). Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze. Teksty Drugie, (2), 75–87. DOI: 10.18318/td.2018.2.5

Biedrzycki, K. (2007). Wariacje metafizyczne. Szkice i recenzje o poezji, prozie i filmie. Kraków: Universitas.

Cieplińska, H. (1983). Przedmowa. W: H.D. Thoreau, Życie bez zasad. Eseje (s. 5–17). Warszawa: Czytelnik.

Dombrowski, M. (2012). Perspektywy filozoficzne paradygmatu złożoności. Od emergentyzmu do teorii chaosu. W: D. Heck, K. Bakuła (red.), Efekt motyla 2. Humaniści wobec metaforyki teorii chaosu (s. 17–36). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Evdokimov, P. (1999). Sztuka ikony. Teologia piękna. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Grabska, E., Morawska, H. (wyb. i oprac.). (1969). Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kaleta, E. (2022). Nie strzelajcie do wróbli. Rozmowa z Marcinem Matczakiem. Gazeta Wyborcza, 20–21 sierpnia, 10–13.

Kołacka, D. (2002). Czy portret musi mieć głowę? O Alberta Giacomettiego zmaganiu z materią w kilku częściach. DOI: 10.11588/diglit.28198#0007

Kosiewski, P. (2022). Pokolenie wrażliwych. Tygodnik Powszechny, 11 września, 69–71.

Marc, F. (1969). Notatki i aforyzmy. W: E. Grabska, H. Morawska (wyb. i oprac.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (s. 240–245). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Marczewski, P. (2020). Epidemia nierówności w edukacji. Komentarz. Pobrane z: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/10/Nierownosci_Edukacja_Komentarz.pdf

Markowski, M.P. (2013). Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.

Moore, J.W. (2019). Natura nie jest tania. Tygodnik Powszechny, 22–29 grudnia, 76–79.

Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Popiel, M. (2006). O nową estetykę. Między filozofią sztuki a filozofią kultury. W: M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (s. 335–366). Kraków: Universitas.

Sławek, T. (2006). Żaglowiec, czyli przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stepnowski, P. (2020). L’uomo che scolpisce. Gdańsk–Sopot–Juszki: Petrus Libri.

Thoreau, H.D. (1983). Życie bez zasad. Eseje. Warszawa: Czytelnik.

Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. T. 1: Estetyka starożytna. Warszawa: Arkady.

Urzędowska, M. (2022). ONZ: Żyje nam się źle. Raport o rozwoju społecznym. Gazeta Wyborcza, 9 września, 4–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.143-155
Data publikacji: 2023-11-01 15:56:39
Data złożenia artykułu: 2022-12-11 21:03:46


Statystyki


Widoczność abstraktów - 540
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.