Mnemosyne in Museum and at School

Marta Rusek

Abstract


The article is dedicated to the issue of cultural memory in Polish studies. It is discussed in the context of the so-called memory turn, and the transformations occurring in the museum science under the influence of the “new museology”. The text consists of three parts. The first one concerns the changes and shifts in the discourse of cultural and social memory in the days of the increasing musealization process. The second one indicates new educational strategies in narrative, critical, and especially in participatory museums, which contributes to the formation of new models of participation in culture and of receptive habits. The third part, on the other hand, provides diagnoses concerning challenges, as well as the hints which the transformations of the museum activities in the field of education offer to Polish studies.

Keywords


cultural memory; memory turn; Polish studies; new museology; participatory museum

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Assmann, A. (2009). Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 101–142). Kraków: TAiWPN Universitas.

Assmann, J. (2015). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Bartol, K. (2016). Mnemosyne w mitycznej i społecznej przestrzeni Grecji starożytnej. W: M. Cieśla-Korytowska, J. Czernik (red.), Mnemosyne. Pamięć jako źródło dzieła sztuki (s. 11–22). Kraków: Avalon.

Borusewicz, M. (2012). Nauka czy rozrywka. Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum. Kraków: TAiWPN Universitas.

Czarnowski, S. (1956). Dawność a teraźniejszość w kulturze. W: tegoż, Studia z historii kultury (s. 108–121). Warszawa: PWN.

Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.

Heesen, A. te (2016). Teorie muzeum. Warszawa: Niemiecki Instytut Historyczny, Wydawnictwo Neriton.

Huyssen, A. (1995). Twilight Memories: Marking Time in a Culture of Amnesia. London: Psychology Press.

Irvine, L. (2006). In memoriam Duncan Ferguson Cameron 1930–2006. Pobrane z: www.maltwood.uvic.ca/cam/archived_news/20060429_memoriam_cameron.html [dostęp: 10.01.2020].

„Jak to widzisz?” – wystawa w Muzeum Pałac Herbsta. (2018). Pobrane z: https://uml.lodz.pl/kalendarz-wydarzen/wydarzenie/jak-to-widzisz-wystawa-w-muzeum-palac-herbsta-id24101/2018/12/12 [dostęp: 26.09.2019].

Janus, A. (2015). Muzea i ludzie. W: A. Banaś, A. Janus (red.), Laboratorium muzeum. Społeczność (s. 9–19) Warszawa: Muzeum Warszawy.

Karczewski, L. (2015). Konstruowanie edukacji. Uwagi po szkoleniu Edukacja w muzeum sztuki współczesnej. W: ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne (s. 24–35). Pobrane z: https://nimoz.pl/files/publications/23/ABC_Edukacji_w_muzeum.pdf [dostęp: 26.07.2020].

Korzeniewski, B. (2006). Muzealizacja – ku czy przeciw przeszłości. W: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao (s. 221–227). Katowice: Muzeum Śląskie.

Kowal, P., Wolska-Pabian, K. (red.). (2019). Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych. Warszawa–Kraków: Muzeum Powstania Warszawskiego, TAiWPN Universitas.

Kowalski, P. (2007). Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maliszewski, K. (2015). Dotknięcie pedagogiczne – nauczyciel jako „wydarzenie”. W: tegoż, Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi” (s. 109–120). Katowice: Uniwersytet Śląski.

Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Niklewicz, B. (2015). Język muzeum, czyli o nowych sposobach odczytywania wystaw. Polonistyka. Innowacje, nr 2, 165–174. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.12

Pater, R. (2016). Edukacja muzealna – muzea dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pilch, A., Rusek, M. (2019). Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Radecki, G. (2015). Obszar wydzielony czy nowe otwarcie? Edukacja muzealna jako muzeologia. W: ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne (s. 6–23). Pobrane z: https://nimoz.pl/files/publications/23/ABC_Edukacji_w_muzeum.pdf [dostęp: 26.07.2020].

Ripa, C. (2012). Ikonologia. Kraków: TAiWPN Universitas.

Rybowska, J. (przeł.). (2011). Hymn orficki 77, Do Mnemosyne. Nowy Filomata, t. 15(1), 28.

Saryusz-Wolska, M., (2014a). Memory boom. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (s. 224–225). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Saryusz-Wolska, M. (2014b). Pamięć magazynująca. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (s. 341). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Saryusz-Wolska, M., Traba, R. (red.). (2014). Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Simon, N. (2015). Muzeum partycypacyjne. W: A. Banaś, A. Janus (red.), Laboratorium muzeum. Społeczność (s. 22–38). Warszawa: Muzeum Warszawy.

Sokolnicka, K. (2012). Alegoria pamięci. Pobrane z: https://zasoby.msl.org.pl/arts/view/5704 [dostęp: 23.09.2019].

Szymborska, W. (1996). Widok z ziarnkiem piasku. 102 wiersze. Poznań: Wydawnictwo a5.

Valéry, P. (1974). Problem muzeów. W: tegoż, Rzeczy przemilczane (z pism o sztuce) (s. 146–149). Warszawa: PIW.

Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady. (2018). Pobrane z: https://etnomuzeum.eu/wystawy-czasowe/widok-zza-bliska-inne-obrazy-zaglady [dostęp: 26.09.2019].

Wystawa „Jak to widzisz?”. (2018). Pobrane z: http://palac-herbsta.org.pl/wydarzenie-357-wystawa_jak_to_widzisz.html [dostęp: 26.09.2019].

Ziębińska-Witek, A. (2014). Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką. Teksty Drugie, nr 1, 293–308.

Żybert, E. (oprac.). (2012). Hymny orfickie. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.225-237
Date of publication: 2020-12-31 10:41:37
Date of submission: 2020-03-04 12:58:49


Statistics


Total abstract view - 900
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.