Potencjał kulturowy gier i zabaw ruchowych

Bożena Bednarska, Bogusław Sawicki

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji potencjału kulturowego składników kultury fizycznej, czyli sportu, rekreacji, rehabilitacji i wychowania fizycznego, oraz podkreślenie szeroko pojętej aktywności fizycznej i jej roli w kształtowaniu postaw, a także zachowań. Ze względu na wielowątkowy i wieloaspektowy charakter zagadnienia autorzy zastosowali metodę historyczną, polegającą na analizie i interpretacji istniejących źródeł oraz literatury. Biorąc pod uwagę fakt, że od czasów starożytnych do współczesności wkład aktywności fizycznej w kulturę jest niezaprzeczalny, musi być odpowiednio wspierany, aby mógł zaistnieć. Złożoność koncepcji oznacza, że nie można jej podsumować za pomocą pojedynczego wskaźnika, a ograniczone ramy artykułu wymagają od autorów skupienia się na wybranych elementach obecnych w świadomości i próbach ich identyfi kacji.


Słowa kluczowe


wychowanie fizyczne, rekreacja, sport, aktywność fizyczna, kultura fizyczna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bondarowicz M., Staniszewski T., 2004: Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. (Basics of theory and methodology of plays and motion games). Wyd. AWF, Warszawa, 12.

Gilewicz Z., 1964: Teoria wychowania fi zycznego. (Theory of physical education). Sport i Turystyka, Warszawa.

Huizinga J., 1985: Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. (Homo ludens. Fun as a source of culture). Wyd. Aletheia, Warszawa, 48–49.

Lipiec J., 2014: Sympozjon olimpijski. (Olympic Symposium). Wyd. FALL, Kraków, 261, 43.

Lipoński W., 1996: Celtycka geneza brytyjskiego fair play, [w:] Z. Żukowska (red.), Fair play – sport – edukacja. (Celtic genesis of British fair play, [in:] Fair play – sport – education). Wyd. Estrella, Warszawa, 34.

Litak S., 2004: Historia wychowania. Do wielkiej rewolucji francuskiej. (The history of education. By the great French Revolution). Wyd. WAM, Kraków, 1, 25.

Nowocień J., 2014: Olimpizm i fair play jako źródło wartości w nowoczesnym procesie edukacji. (Olympism and fair play as a source of values in the modern education process). (red.) Czysta gra. Fair play. Wyd. FALL, Kraków, 203.

Porada Z., 2017: Polscy artyści w olimpijskich konkursach sztuki. (Polish artists in Olympic art competitions). Wyd. FALL, Kraków.

Sztumski J., 2007: Elity. Ich miejsce i rola w społeczeństwie. (Elites. Their place and role in society). Wyd. Śląsk Wydawnictwo Naukowe, Katowice, 14.

Trześniowski R., 1995: Zabawy i gry ruchowe. (Plays and motion games). Wyd. WSiP, Warszawa.

Zdebska-Biziewska H., 2014: Aksjologiczny kontekst fair play – etyka współpracy. (Axiological context of fair play – ethics of cooperation). (red.) Czysta gra. Fair play, Wyd. FALL, Kraków, 190.

Zuchora K., 2014: Fair play: etyka podniesiona na wyżyny piękna. (Fair play: ethics raised to the heights of beauty). (red.) Czysta gra. Fair play. Wyd. FALL, Kraków, 208–209.

Żukowski R., 1994: Fair play najwyższą wartością olimpizmu. Założenia i rzeczywistość. (Fair play, the highest value of Olympism. Assumptions and reality), [w:] J. Lipiec (red.), Logos i etos polskiego olimpizmu. (Logos and ethos of Polish Olympism). Wyd. FALL, 216.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2018.73.0.183-193
Data publikacji: 2019-06-05 09:01:38
Data złożenia artykułu: 2018-11-01 10:27:10


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1679
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 524

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Bożena Bednarska, Bogusław Sawicki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.