Zmiana przynależności partyjnej w imię koordynacji między jednostkami władzy publicznej. Ustawodawcza reakcja na zjawisko przechodzenia z partii do partii w Rumunii

Flavia Lucia Ghencea, Anthony M.D. Murphy

Streszczenie w języku polskim


Partie polityczne odgrywają istotną rolę w demokratycznym ustroju w każdym państwie. Jednocześnie równie prawdziwe jest stwierdzenie, że upolitycznienie instytucji publicznych może się często pojawiać jako czynnik destabilizujący ich działalność, zwłaszcza w kontekście zmiany przynależności partyjnej przez wybieralnych urzędników, co może zniekształcać istotę demokracji przedstawicielskiej. O ile zmiana przynależności partyjnej jest przedmiotem żywych debat politycznych, o tyle rumuńska literatura prawnicza jeszcze nie dokonała konceptualizacji ani operacjonalizacji tego problemu. Autorzy artykułu analizują przepisy prawne dotyczące mandatu urzędników wybieranych na poziomie lokalnym i centralnym, ze szczególnym uwzględnieniem swobody zmiany afiliacji politycznej. Wskazują, że odpowiedź legislacyjna na zmianę partii oparta na niedostatecznej wiedzy ma negatywny wpływ na relacje między jednostkami władzy publicznej na wszystkich poziomach i ostatecznie wpływa na działalność organów publicznych. Przy zniechęceniu próbami zapewnienia mandatu związanego, przechodzenie z partii do partii w praktyce przyjęło formy sprzeczne z zamiarem ustawodawcy, zwłaszcza na poziomie lokalnym. Autorzy wysuwają wniosek, że zmiana przynależności partyjnej niekorzystnie wpływa na zaufanie społeczne do partii politycznych, nawet gdy jedną z jej przyczyn, przynajmniej deklaratywnie, jest sama współpraca międzyinstytucjonalna, gdyż świadczenie usług publicznych wysokiej jakości i rozwiązywanie złożonych problemów w sektorze publicznym wiąże się z ciągłymi negocjacjami.


Słowa kluczowe


koordynacja między jednostkami władzy publicznej; samorząd terytorialny; zarządzanie samorządem terytorialnym; zmiana przynależności partyjnej; Konstytucja Rumunii; Kodeks administracyjny Rumunii

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Aldrich J.H., Why Parties? The Original and Transformation of Political Parties in America, Chicago 1995.

André A., Depauw S., Martin S., Electoral Systems and Legislators’ Constituency Effort: The Mediating Effect of Electoral Vulnerability, “Comparative Political Studies” 2015, vol. 48(4), DOI: https://dx.doi.org/10.1177/0010414014545512.

Bolleyer N., The Influence of Political Parties in Policy Coordination, “Governance” 2011, vol. 24(3), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0491.2011.01531.x.

Cătană E.L., Drept administrativ, Bucharest 2023.

Dănișor D.C., Nica M., Cu privire la Decizia Curţii Constituţionale nr. 61 din 18 ianuarie 2007, “Noua Revistă Română de Drepturile Omului” 2007, no. 2.

Dassonneville R., Blais A., Dejaeghere Y., Staying with the Party, Switching or Exiting? A Comparative Analysis of Determinants of Party Switching and Abstaining, “Journal of Election Public Opinion and Parties” 2015, vol. 25(3), DOI: https://doi.org/10.1080/17457289.2015.1016528.

Drăganu T., Drept constituțional și instituții politice – tratat elementar, vol. 2, Bucharest 2000.

Ghencea F.L., [in:] Codul administrativ comentat. Explicații. Jurisprudnță. Doctrină, ed. V. Vedinaș, Bucharest 2022.

Heller W.B., Mershon C. (eds.), Political Parties and Legislative Party Switching, New York 2009, DOI: https://doi.org/10.1057/9780230622555.

Hamzawi J., Policy Preferences and Party Switching: Evidence from the 2012 Japanese Election, “Party Politics” 2020, vol. 27(6), DOI: https://doi.org/10.1177/1354068820949776.

Ionescu C., Principiul suveranității poporului – factor structurant al democrației constituționale, “Revista de Drept Public” 1996, no. 1–2.

Klein E., Explaining Legislative Party Switching in Advanced and New Democracies, “Party Politics” 2012, vol. 27(2), DOI: https://doi.org/10.1177/1354068819852262.

Klein E., The Personal Vote and Legislative Party Switching, “Party Politics” 2018, vol. 24(5), DOI: https://doi.org/10.1177/1354068816678886.

Knott C.M., The Cross-National Determinants of Legislative Party Switching, LSU Master’s Theses 2017.

Mershon C., Legislative Party Switching, [in:] The Oxford Handbook of Legislative Studies, eds. S. Martin, T. Saalfeld, K.W. Strøm, Oxford 2014.

Muraru I., Popescu R., [in:] Constituția României. Comentariu pe articole, eds. I. Muraru, E.S. Tănăsescu, Bucharest 2018.

Murphy A.M.D., Ghencea F.L., The Legal Framework for Local Government Coordination in Romania, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32(5), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2023.32.5.105-115.

Nica E.M., Despre încetarea mandatului de ales local, raportat la fuziunea partidelor politice, “Revista Universul Juridic” 2022, no. 7.

Niță A.J., Lobby în România – cu sau fără lege. Unele considerații privitoare la eșecul consacrării normative a activității de lobby, “Revista Universul Juridic” 2022, no. 3.

O’brien D.Z., Shomer Y., A Cross-National Analysis of Party Switching, “Legislative Studies Quarterly” 2013, vol. 38(1), DOI: https://doi.org/10.1111/lsq.12005.

Ogaru R.M., Natura mandatului parlamentarului – între mandatul reprezentativ și mandatul imperativ, “Revista Română de Studii Electorale” 2018, no. 1.

Radean M., Sometimes You Cannot Have It All: Party Switching and Affiliation Motivations as Substitutes, “Party Politics” 2017, vol. 25(2), DOI: https://doi.org/10.1177/1354068816688363.

Rousseau J.J., Contractul social, Bucharest 2001.

Ruel T., Bessa Vilela N., Jesus Silva N., Oplotnik Z.J., Intergovernmental Coordination in Portugal, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32(5), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2023.32.5.31-42.

Stoica C.F., Mandatul aleșilor locali – mandat de drept public. Consecințe juridice, “Revista Transilvană de Ştiinţe Administrativ” 2011, no. 2.

Szmulewicz Ramírez E., The COVID-19 Pandemic in Chile: Challenges of Intergovernmental Relations and Coordination in a Decentralized Unitary State, “Studia Iuridica Lublinensia” 2024, vol. 33(2), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2024.33.2.327-351.

Yoshinaka A., Crossing the Aisle: Party Switching by U.S. Legislators in the Postwar Era, Cambridge 2015.

ONLINE SOURCES

Popescu M., Chiru M., Toma R., Parlamentarii migrează. Cauze, consecințe și explicații comparative, 2022, http://openpolitics.ro/wp-content/uploads/explicatie_migratia_artw_txt2e.pdf (access: 30.8.2024).

LEGAL ACTS

Constitution of Romania (Official Gazette of Romania no. 767 of 31 October 2003).

Emergency Government Ordinance no. 57 of 2019 on the Administrative Code (Official Gazette of Romania no. 555 of 5 July 2019).

Emergency Government Ordinance no. 44 of 2020 on extending the term length of local public administration authorities for the 2016–2020 period, certain measures for holding the 2020 local elections, as well as amending the Emergency Government Ordinance no. 57 of 2019 on the Administrative Code (Official Gazette of Romania no. 297 of 8 April 2020).

Law No. 96/2006 on the statute of deputies and senators (Official Gazette of Romania no. 49 of 22 January 2016).

CASE LAW

Decision no. 51 of the Constitutional Court of Romania of 25 January 2012 (Official Gazette no. 90 of 3 February 2012).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.4.131-144
Data publikacji: 2024-12-23 16:38:32
Data złożenia artykułu: 2024-08-31 11:15:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 25
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Flavia Lucia Ghencea, Anthony M.D. Murphy

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.