Jak nieletni postrzegają przemoc w Internecie? Analiza porównawcza rzeczywistości słoweńskiej i bułgarskiej
Streszczenie w języku polskim
Artykuł zawiera analizę zarówno jakościową, jak i ilościową wyników projektu LEAGUE, z uwzględnieniem próbki pobranej w Słowenii i Bułgarii, na temat postrzegania przemocy w Internecie wobec nieletnich i bezpieczeństwa online. Analiza ilościowa oparta jest na danych zebranych w drodze ankiety internetowej wypełnionej przez 200 uczestników płci męskiej (n = 200) w wieku od 10 do 18 lat, pochodzących ze Słowenii i Bułgarii. Większość uczestników miała od 15 do 18 lat (75%). Jedna czwarta uczestników była w wieku od 10 do 14 lat. Stwierdzono, że dzieci nie są w Internecie bezpieczne, co nie jest zaskoczeniem, gdyż większość przestrzeni w Internecie nie była tworzona ani dla dzieci, ani z uwzględnieniem dzieci. Dzieci w wieku przed i w okresie dojrzewania oraz młodzież stoją wobec poważnych zagrożeń w sieci, począwszy od mniej poważnych, lecz nadal szkodliwych, jak cyberbullying (nękanie w sieci) czy podawanie się za inne osoby, po poważniejsze zagrożenia, obejmujące molestowanie seksualne i inne przestępstwa o podłożu seksualnym.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Bocij P., Cyberstalking: Harassment in the Internet Age and How to Protect Your Family, Westport 2004.
Broadhurst R., Child Sex Abuse Images and Exploitation Materials, [in:] The Human Factor of Cybercrime, eds. R. Leukfeldt, T. Holt, London 2019, DOI: https://doi.org/10.4324/9780429460593-14.
Chałubińska-Jentkiewicz K., Karpiuk M., Kostrubiec J., The Legal Status of Public Entities in the Field of Cybersecurity in Poland, Maribor 2021, DOI: https://doi.org/10.4335/2021.5.
Cohen L., Manion L., Morrison K., Research Methods in Education, London 2002.
Hellström C., Nilsson K.W., Leppert J., Åslund C., Influences of Motives to Play and Time Spent Gaming on the Negative Consequences of Adolescent Online Computer Gaming, “Computers in Human Behavior” 2012, vol. 28(4), DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.02.023.
Jeong R., Chiasson S., ‘Lime’, ‘Open Lock’, and ‘Blocked’ Children’s Perception of Colors, Symbols, and Words in Cybersecurity Warnings, [in:] Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’20), New York 2020, DOI: https://doi.org/10.1145/3313831.3376611.
Kostrubiec J., Sztuczna inteligencja a prawa i wolności człowieka, Warszawa 2021.
Kostrubiec J., Karpiuk M., Tyrawa D., The Status of Municipal Government in the Sphere of Ecological Security, “Hungarian Journal of Legal Studies” 2024, vol. 65(2), DOI: https://doi.org/10.1556/2052.2024.00510.
Livingstone S., Kirwil L., Ponte C., Staksrud E., In Their Own Words: What Bothers Children Online?, “European Journal of Communication” 2014, vol. 29(3), DOI: https://doi.org/10.1177/0267323114521045.
Lorang M.R., McNiel D.E., Binder R.L., Minors and Sexting: Legal Implications, “Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law” 2016, vol. 44(1).
Mascheroni G., Jorge A., Farrugia L., Media Representations and Children’s Discourses on Online Risks: Findings from Qualitative Research in Nine European Countries, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2014, vol. 8(2), DOI: https://doi.org/10.5817/CP2014-2-2.
McLoughlin L.T., Spears B., Taddeo C., Hermens D.F., Remaining Connected in the Face of Cyberbullying: Why Social Connectedness Is Important for Mental Health, “Psychology in the Schools” 2019, vol. 56(6), DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22232.
Sekaran U., Bougie R., Research Methods for Business: A Skill-Building Approach, New York 2016.
Tomažič T., Bessa-Vilela N., Ongoing Criminal Activities in Cyberspace: From the Protection of Minors to the Deep Web, “Revija za kriminalistiko in kriminologijo” 2017, vol. 68(4).
Vandoninck S., d’Haenens L., Children’s Online Coping Strategies: Rethinking Coping Typologies in a Risk-Specific Approach, “Journal of Adolescence” 2015, vol. 45(1), DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.10.007.
Zhao J., Wang G., Dally C., Slovak P., Edbrooke-Childs J., Van Kleek M., Shadbolt N., ‘I Make Up a Silly Name’: Understanding Children’s Perception of Privacy Risks Online, [in:] Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’19), New York 2019, DOI: https://doi.org/10.1145/3290605.3300336.
Zienkiewicz A., Objectives of Mediation and Selection and Implementation of Mediation Strategies and Techniques by Mediators in Civil Disputes – Study Report (Part I), “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(5), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.5.601-618.
Zikmund W.C., Babin B.J., Carr J.C., Griffin M., Business Research Methods, Boston 2013.
ONLINE SOURCES
Bentley H., O’Hagan O., Raff A., Bhatti I., How Safe Are Our Children? The Most Comprehensive Overview of Child Protection in the UK, 2016, https://careleaverpp.org/wp-content/uploads/2017/03/how-safe-children-2016-report.pdf (access: 27.3.2025).
Green A., Wilkins C., Wyld G., Keeping Children Safe Online, 2019, https://www.thinknpc.org/wp-content/uploads/2019/07/Keeping-Children-Safe-Online-NPC-Nominet-ParentZone-2019.pdf (access: 27.3.2025).
Livingstone S., Davidson J., Bryce J., Batool S., Haughton C., Nandi A., Children’s Online Activities, Risks and Safety: A Literature Review by the UKCCIS Evidence Group, 2017, https://www.lse.ac.uk/business/consulting/assets/documents/childrens-online-activities-risks-and-safety.pdf (access: 27.3.2025).
Livingstone S., Haddon L., Görzig A., Ólafsson K., Risks and Safety on the Internet: The UK Report, 2010, http://eprints.lse.ac.uk/33730/1/EU_Kids_Online_Report_April2014.pdf (access: 27.3.2025).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2025.34.1.117-135
Data publikacji: 2025-05-23 14:03:05
Data złożenia artykułu: 2023-12-06 17:57:41
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Noémia Peres De Bessa Vilela, Denitsa Kozhuharova, Mohamed Taly, Žan Jan Oplotnik, Jarosław Kostrubiec

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.