Bezwolna i okrutna – konstruowanie obrazu kobiety i kobiecości przez użytkowników hasztagu „przegryw” na portalu Wykop.pl

Olga Załęska

Streszczenie w języku polskim


Artykuł powstał na kanwie analizy treści zamieszczonych przez wybranych użytkowników serwisu Wykop.pl pod hasztagiem „przegryw”. Hasztag ten gromadzi młodych heteroseksualnych mężczyzn, którzy uważają się za nieprzystosowanych do oczekiwań społecznych oraz przegranych życiowo. Największym źródłem ich frustracji jest absencja życia seksualnego – nie mogą oni znaleźć partnerek do relacji seksualnych ani romantycznych mimo wyraźnych chęci. „Przegrywi” (jak sami siebie nazywają) czynią główną osią swojej tożsamości brak relacji z kobietą, dlatego też niniejszy tekst koncentruje się na tym, w jaki sposób konstruowana jest jej postać oraz jak plasuje się wobec różnych typów mężczyzn, na które użytkownicy dzielą samych siebie („samiec alfa”, „beta bankomat”, „przegryw”). W analizie nacisk został położony ponadto na charakter pseudobiologicznego języka używanego w ramach hasztagu oraz to, jak w ich narracjach uwidacznia się odczuwany wstręt wobec kobiet. Zwrócono także uwagę na pojawiające się w wypowiedziach użytkowników kwestie przynależności do niższej klasy społecznej, które mogą wskazywać, że to w tej przynależności tkwią źródła społecznego ruchu przegrywów i ich dążeń do konserwatywnej rewolucji. Głównym narzędziem do przeprowadzenia analizy była zaproponowana przez Ruth Wodak krytyczna analiza dyskursu.


Słowa kluczowe


Wykop.pl; przegryw; mizoginia; klasa społeczna; black pill

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alt-right (b.r.). Lexico. https://www.lexico.com/defi nition/alt-right

Chad (b.r.). Urban Dictionary. https://www.urbandictionary.com/defi ne.php?term=a%20chad

Connell, R.W., Messerschmidt, J.W. (2005). Hegemonic Masulinity. Rethinking the Concept. Gender and Society, 19(6), 829–859.

Gulczyński, M. (2021). Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Klub Jagielloński.

Helm, B., Scrivens, R., Holt, T.J., Chermak, S., Frank, R. (2024). Examining Incel Subculture on Reddit. Journal of Crime and Justice, 47(1), 27–45. https://doi.org/10.1080/0735648X.2022.2074867

Herzyk, A., Wieczorskiewicz, P. (2023). Przegryw: mężczyźni w pułapce gniewu i samotności. W.A.B.

Kościańska, A., Hryciuk, R. (2007a). Wstęp. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom I: Organizacja społeczna (s. 7–17). Wyd. UW.

Kościańska, A., Hryciuk, R. (2007b). Wstęp. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom II: Kobiecość, męskość, seksualność (s. 5–9). Wyd. UW.

Kristeva, J. (2007). Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Wyd. UJ.

Martin, E. (2007). Jajo i plemnik. Naukowy romans. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom II: Kobiecość, męskość, seksualność (s. 33–49). Wyd. UW.

Miaskowska, A. (2023). „Julka” jako strona w konfl ikcie dotyczącym dopuszczalności aborcji. Przykład wykorzystania nowego eponimu odimiennego we współczesnej polskiej wojnie kulturowej. Dyskurs i Dialog, 11(1), 30–53.

Muszyńska, M. (2010). Ku rekonstrukcji koncepcji podmiotu według Julii Kristevej. Podstawy Edukacji, 3, 149–172.

Nagle, A. (2017). Kill All Normies. Online Culture Wars from 4Chan and Tumblr to Trump and The Alt-Right. Zero Books.

O’Malley, R.L., Holt, K., Holt T.J. (2022). An Exploration of the Involuntary Celibate (Incel) Subculture Online. Journal of Interpersonal Violence, 37(7–8), NP4981–NP5008. https://doi.org/10.1177/0886260520959625

Ortner, S. (1982). Czy kobieta ma się tak do mężczyzny, jak natura do kultury? W: T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą? (s. 112–140). Czytelnik.

Papadamou, K., Zannettou, S., Blackburn, J. i in. (b.r.). Understanding the Incel Community on YouTube. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/338789290_Understanding_the_Incel_Community_on_YouTube

Radkowska-Walkowicz, M., Wierciński, H. (2014). Wstęp. Biomedycyna, reprodukcja, antropologia. W: M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński (red.), Etnografi e biomedycyny (s. 7–24). Wyd. UW.

RedPillerPL (2017). Czym jest Red Pill? [Wpis na blogu]. https://swiadomosc-zwiazkow.pl/czym-jest-the-red-pill/

Shaw, D.O. (2018). The New Language of Hate: Misogyny and the Alt-Right. W: D. Kusá (red.), Identities in Flux. Globalisation, Trauma, and Reconciliation (s. 186–197). Kritika and Kontext.

Sowiński, R. (2018). Rola systemu tagów w serwisie Wykop.pl. Folksonomia czy memy? Zeszyty Naukowe Państwowej Szkoły Zawodowej im. Witeliona w Legnicy, 28(3), 201–212.

Witt, T. (2020). ‘If I Cannot Have It, I Will Do Everything I Can to Destroy It.’ The Canonization of Elliot Rodger. ‘Incel’ Masculinities, Secular Sainthood, and Justifi Cations of Ideological Violence. Social Identities, 26(5), 675–689. https://doi.org/10.1080/135

2020.1787132

Wodak, R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 185–209). Universitas.

Wojnicka, A., (2016). Masculist Groups in Poland. Aids of Mainstream Antifeminism. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy, 5(2), 36–49. https://doi.org/10.5204/ijcjsd.v5i2.306

Wysokińska, A. (2016). Przypadek użytkowników serwisu Wykop.pl jako przykład społeczności wirtualnej. W: M. Jarosz, K. Cybulska, T. Knecht, S. Konopacka-Bąk, K. Kwasik (red.), Konsumpcja Internetu. VI Konferencja Młodych Naukowców z cyklu „Wyzwania Nowych Mediów” (s. 101–113). Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.105-124
Data publikacji: 2024-10-25 09:55:22
Data złożenia artykułu: 2024-10-16 08:52:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 133
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 102

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Olga Załęska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.