Wartości życiowe i rodzinne wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych

Marta Burdach

Streszczenie w języku polskim


Celem niniejszego artykułu było zbadanie deklaracji wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych dotyczących ich wartości rodzinnych i życiowych. Rozważania zostały oparte na wynikach badań przeprowadzonych w 2019 roku. Przyjęłam w nich hipotezę, że w badanej zbiorowości chłopcy znajdujący się w ośrodkach będą częściej niż dziewczęta deklarować posiadanie wartości hedonistycznych i akceptować zachowania sprzeczne z prawem, podczas gdy dziewczęta w większości będą wskazywać na wartości witalne i rodzinne. Z przeprowadzonych autorskich badań wynika, że zaistniały niewielkie różnice pomiędzy deklaracjami obydwu płci, które świadczą, że chłopcy wykazują większą tolerancję wobec niewłaściwych zachowań oraz identyfikują się głownie z wartościami związanymi z życiem pełnym rozrywek i pieniędzy. Tym, co łączy chłopców i dziewczęta, jest wysoka pozycja wartości rodzinnych. Jest to zgodne z wynikami innych badań obecnych w literaturze przedmiotu. Wartościami, które od lat deklarują Polacy jako najważniejsze, są miłość, zdrowie i rodzina. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonych badań. 


Słowa kluczowe


wartości; wartości życiowe; wartości rodzinne; młodzież; resocjalizacja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aleksiejuk, E. (2015). Wpływ relacji rodzicielskich na wychowanie i kształtowanie się tożsamości dziecka. Nova Socialna Edukacia Cloveka, 4, 166–172.

Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Bernardinum.

Bernasiewicz, M., Noszczyk-Bernasiewicz, M (2017). „Nieobecny ojciec” – casus rodzin nieletnich przestępców. Studia Edukacyjne, 44, 161–163.

Boczkowska, M. (2016). Wartości osobiste preferowane przez młodzież gimnazjalną a wybrane wskaźniki socjodemograficzne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(3), 223–240.

Boguszewski, R. (2016). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. Młodzież, 52–75.

Borzucka-Sitkiewicz, K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Domalewski, J. (2013). System wartości młodzieży gimnazjalnej. Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, 1–45.

Dubis, M. (2014). Wartości i style życia młodzieży. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, 35–36.

Dziwańska, K. (2013). Wartości cenione przez młodzież wybrane uwarunkowania społeczno-kulturowe. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 7, 96–112.

Florczykiewicz, J. (2016). Interpretacja wartości i norm społecznych przez młodzież – analiza porównawcza. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 15(2), 249–250.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (2017). Ubóstwo dzieci, 2.

Jasińska-Kania, A., Marody, M. (2006). Polacy w procesie przemian norm i wartości społeczeństw Europy. Polska w zjednoczonej Europie. Substrat ludzki i kapitał społeczny. Materiały z Konferencji Komitetu. Polska w Zjednoczonej Europie przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacji Rektorów Polskich.

Kabacińska, K. (2010). Wprowadzenie. W: D. Hildenbrandt-Wypych, K. Kabacińska (red.), Młodzież i sukces życiowy (s. 7–8). Impuls.

Kloska, G. (1982). Pojęcia, teorie i badania wartości w naukach społecznych. PWN.

Kowalewski, T. (2014). Wzajemna zależność między aspiracjami kształcenia się rodziców a aspiracjami edukacyjnymi młodzieży. Pogranicze. Studia Społeczne, 24, 117–127.

Kowalik, P., Pośpiech, L. (2009). Istota wartości i ich znaczenie w edukacji. Nauczyciel i Szkoła, 4, 26.

Krajewska, A. (2015). Konsumpcjonizm jako zagrożenie dzieci i młodzieży. Wyzwania dla edukacji. Journal of Modern Science, 3(26), 115–127.

Krzywak, E., Łysiak, M., Smoczyńska, S., Szulc, A., Urbanek, E. (2017). System wartości i normy w życiu młodzieży Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Zbąszynku.

Łobocki, M. (2006). Wychowanie moralne w zarysie. Impuls.

Machura, P. (2011). Normy moralne, ideały i supererogacja. Folia Philosophica, 29, 278–280.

Mariański, J. (2011). Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994–2009. Wyd. KUL.

Mariański, J. (2008). Społeczeństwo i moralność. Wyd. Diecezji Tarnowskiej.

Mitręga, A. (2011). Od rodziny postradycyjnej do postmodernistycznej – współczesne modele relacji rodzinnych. Wychowanie w Rodzinie, 3, 55–84.

Misztal, M. (1980). Problematyka wartości w socjologii. PWN.

Pawełczyńska, A. (2004). Głowy hydry. O przewrotności współczesnego zła. TEST.

Rybczyńska, D. A., Olszak-Krzyżanowska, B (1999). Aksjologia pracy socjalnej – wybrane zagadnienia. Biblioteka Pracownika Socjalnego.

Skibska, J. (2012). Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka. Przekraczanie Granic, 2, 109–116.

Stake, R. E. (2009). Jakościowe studium przypadku. PWN.

Stępień, A. (1980). Elementy filozofii. KUL.

Szachaj, A. (2008). Relatywizm i fundamentalizm oraz inne szkice z filozofii kultury i polityki. Wyd. Naukowe UMK.

Szymczyk, L. (2017). Rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości. Łódzkie Studia Teologiczne, 26, 7–8.

Zaremba, K. (2015). Charakterystyka nieprzystosowania społecznego młodzieży podsądnej. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 27, 8–10.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2021.9.1.60-74
Data publikacji: 2021-11-30 12:18:35
Data złożenia artykułu: 2021-11-30 10:04:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 907
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 334

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Marta Burdach

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.