Sens życia młodzieży maturalnej Sandomierza

Urszula Bąk

Streszczenie w języku polskim


Analiza materiału empirycznego uzyskanego w wyniku badań przeprowadzonych przez autorkę w Sandomierzu wykazała, że młodzież klas maturalnych cechuje wysoki  poziom ogólnego zadowolenia z życia. Zagadnienie sensu życia stanowi dla niej żywotny i ważny problem. Młodzież często o nim rozmyśla i wyraża w zasadzie pozytywny stosunek do życia. Można postawić tezę, że dość powszechne zadowolenie utrwala poczucie sensu istnienia, a sens jest warunkiem szczęścia pojmowanego jako zadowolenie. Wśród wartości  mających rangę sukcesu naczelne miejsce zajmuje szczęście rodzinne. Zdecydowana większość badanych skłonna jest udanemu życiu rodzinnemu i osobistemu  podporządkować satysfakcjonującą i dobrze płatną pracę oraz zdobycie wysokiego wykształcenia gwarantującego dobrą pracę. W hierarchii pięciu najważniejszych celów nadających życiu sens determinujące znaczenie przypisano miłości. Ta wartość łączy się ze szczęśliwą rodziną, w której są dzieci, a posiadana praca zapewnia bezpieczeństwo finansowe. Co trzeci badany jako determinantę poczucia sensu wskazuje głęboką wiarę (tyle samo osób zadeklarowało posiadanie głębokiej wiary). Wśród spraw bardzo ważnych rodzina, przyjaciele i znajomi, a także praca zyskały wyższą rangę niż religia. W kontekście celu ostatecznego szczęście rodzinne jest dwukrotnie częściej wskazywane niż wiara w Boga i zbawienie duszy. Preferowane cele mają częściej charakter wartości indywidualnych niż społecznych, częściej wartości codziennych niż religijnych, częściej konkretnych niż ogólnych. Młodzież ceni sobie ustabilizowane życie dzięki posiadanej pracy oraz afirmuje związki osobowe i kontakty międzyludzkie. Wyniki badań socjologicznych nie dają wprawdzie całościowego obrazu poglądów młodzieży maturalnej Sandomierza na sens życia, ale wskazują na kilka istotnych aspektów, świadczących o jego ugruntowanym poczuciu. 


Słowa kluczowe


sens życia; sukces; wartości

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bocheński, J. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: Philed.

Dobrowolska, D. (1974). Studia nad znaczeniem pracy dla człowieka. Wroclaw: Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii.

Heller, M. (2024). Sens życia i sens wszechświata. Kraków: Copernicus Center Press.

Kiereś, H. (2015). Trzy socjalizmy, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej.

Konieczny, M. (2016). Recenzja Janusz Mariański, Sens życia. Wartości. Religia. Studium socjologiczne. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne Lublin: Wydawnictwo KUL.

Mariański, J. (1995). Między tradycją i ponowoczesnością. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mariański, J. (1998). Między nadzieją a zwątpieniem. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Mariański, J. (2013). Sens życia, wartości, religia. Studium socjologiczne. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Mariański, J. (2017). Religia i moralność w świadomości Polaków: zależność czy autonomia? Pobrane z: http://kontekstyspoleczne.umcs.lublin.pl/wp content/uploads/2016/01/Marianski-3-1.pdf

Meissner-Łozińska, J. (2011). Poczucie sensu i bezsensu życia u wychowanków domów dziecka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Przełęcki, M. (1981). Sens a wartości. Studia Filozoficzne, 4, 73-78.

Selye, H. (1977). Stres okiełznamy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Śleszyński, D. (1978). Osobowość, zachowanie, sens życia. Więź, 21(9), 25-29.

Tillich, P. (1981). Rodzaje lęku. W: K. Jankowski (red.), Psychologia w działaniu (s. 62-77). Warszawa: Czytelnik.

Smelser, N. J. (2006). Analiza zachowania zbiorowego. W: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia Lektury (s. 204-218). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Szuman, S., Pieter, Weryński, H. (1933). Psychologia światopoglądu młodzieży. Idealizm. Filozofia. Religia. Warszawa- Lwów: Naukowe Towarzystwo Pedagogiczne, Książnica – Atlas.

Szasz, T. (1978). Człowiek moralny: model człowieka w świetle psychologii humanistycznej. W: K. Starczewska (oprac.) Psychologia humanistyczna. Wybór tekstów (s. 210-222). Warszawa.

Ziębiński, Z. (1084). Sens życia a system wartości. Studia Filozoficzne, 4, 80-82.



Data publikacji: 2020-07-03 01:36:10
Data złożenia artykułu: 2020-07-02 21:12:55


Statystyki


Widoczność abstraktów - 535
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 181

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Urszula Bąk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.