Komunikowanie rządowe w Polsce w pierwszym roku pandemii koronawirusa – wybrane aspekty

Waldemar Sobera

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia wybrane narzędzia i kanały komunikacji wykorzystywane przez polski rząd w czasie zarządzania sytuacją kryzysową związaną z pandemią SAR S-CoV-2 w Polsce. Celem badań była analiza najpopularniejszych narzędzi stosowanych w komunikacji kryzysowej rządu, ich charakterystyka i próba oceny ich skuteczności. Komunikacja kryzysowa w walce z pandemią jest szczególnie istotna, ponieważ jej celem jest głównie zachowanie zdrowia i życia obywateli. W analizach posłużono się mieszanymi metodami i technikami badawczymi, takimi jak desk research, analiza zawartości, analiza porównawcza. Użyte metody i techniki umożliwiły odpowiedzenie na pytania badawcze dotyczące m.in. dostosowania narzędzi komunikacyjnych do zróżnicowanego wieku odbiorców; wykorzystywanych kanałów i form przekazu komunikatów; zmian w sposobach komunikacji związanych z obostrzeniami; wykorzystywania nowych technologii. Porównanie wykorzystywanych metod dotarcia do odbiorców, kreacji wizualnych, poniesionych kosztów pomogło ocenić skuteczność komunikacji władz w pierwszym roku pandemii.


Słowa kluczowe


koronawirus, rząd, narzędzia public relations, komunikacja kryzysowa

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adamus-Matuszyńska, A., Austen, A. (red.) 2011. Public relations w jednostce samorządu terytorialnego, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Agley, J., Xiao, Y. 2021. Misinformation about COVID-19: evidence for differential latent profiles and a strong association with trust in science, “BMC Public Health”, nr 21, s. 89. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-020-10103-x.AK/KPRM 2021. KPRM zachęca do pobierania aplikacji STOP COVID, https://bit.ly/3cPlWcT (dostęp: 25.11.2021).

Anaszewicz, M. 2015. Komunikowanie rządowe w Polsce. Perspektywa instytucjonalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. 1997. Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań.

Basch, C.H., Hillyer, G. C., Meleo-Erwin, Z., Mohlman, J., Cosgrove, A., Quinones, N. 2020. News coverage of the COVID-19 pandemic: Missed opportunities to promote health sustaining behaviors. “Infection, Disease and Health”, Volume 25, Issue 3, s. 205–209. DOI: https://doi.org/10.1016/j.idh.2020.05.001.

Bednarowska, Z. 2015. Desk research — wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych, „Marketing i Rynek”, nr 7, s. 18–26.

Benoit, W.L., Henson, J.H. 2009. President Bush’s image repair discourse on Hurricane Katrina, “Public Relations Review”, nr 35, Issue 1, s. 40–46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2008.09.022.

Boczek, K. 2020. Eksperci: oto 15 rażących błędów rządu w walce z koronawirusem, https://bit.ly/3cSJBta (dostęp: 13.04.2021).

Bugajski, M. 2010. Kultura tabloidów a język, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Bukowski, M. 2018. Obserwacja uczestnicząca, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Business Insider Polska. 2020. Koronawirus w Polsce. Rząd rozdaje ulotki na stacjach Orlenu, a Poczta wrzuci je do skrzynek, https://bit.ly/3DWU6aK (dostęp: 21.11.2021).

Chcemy się szczepić! Profesjonalna i szeroko zakrojona kampania rządu przynosi dobre efekty. 2021, https://bit.ly/3lcObHi (dostęp: 20.03.2021).

Daszkiewicz, M. 2019. Kampanie społeczne o tematyce zdrowotnej – analiza treści i form przekazów komunikacyjnych, [w:] Zdrowie i style życia: wyzwania ekonomiczne i społeczne, W. Nowak, K. Szalonka

(red.), E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. DOI: https://doi.org/10.34616/23.19.124.

Dobek-Ostrowska, B. 2012. Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dobek-Ostrowska, B., Sobera, W. 2017. Rola metod badawczych w studiach komunikologicznych, [w:] Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem, B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Garnett, J. L ., Kouzmin, A. 2007. Communicating throughout Katrina: Competing and Complementary Conceptual Lenses on Crisis Communication, “Public Administration Review”, Vol. 67, Issue 1, s. 171–188. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2007.00826.x.

Gawroński, S. 2009. Komunikacja marketingowa samorządów terytorialnych. Świadomość i praktyka działalności podkarpackich jednostek samorządu terytorialnego, BB Consult, Rzeszów.

Gemius. 2020. Kampania Ministerstwa Zdrowia przyciąga na strony rządowe, https://bit.ly/3xy6OKD (dostęp: 20.11.2021).

JD. 2020. Holak rapuje w reklamie McDonald’s o konieczności noszenia maseczek, https://bit.ly/3laAwjQ (dostęp: 22.03.2021).

Kancelaria Premiera – Filmy. 2021, https://bit.ly/3reESKG (dostęp: 28.03.2021).

KM. 2020. Prawie połowa Polaków zmęczona pandemią, 43 proc. nie ufa mediom w tej sprawie, https://bit.ly/32EhlIU (dostęp: 22.03.2021).

Koronawirus: informacje i zalecenia. 2021. https://bit.ly/2Zwwz1u (dostęp: 20.03.2021).

KRO . 2021. Kampania #SzczepimySię kosztowała 25 mln. Środki otrzymała m.in. fundacja założona przez o. Rydzyka, https://bit.ly/3nX8udD (dostęp: 20.03.2021).

Kublik, A. 2021. Ile kosztuje misja TVP? Ministerstwo zdrowia wydało 2 mln zł na spoty o noszeniu maseczek, https://bit.ly/3CXMjIp (dostęp: 22.03.2021).

Kumar, A., Nayar, K.R. 2020. COVID 19 and its mental health consequences, “Journal of Mental Health”. DOI: https://doi.org/10.1080/09638237.2020.1757052.

Likwidacja barier w komunikowaniu się. 2021, https://bit.ly/3rd3PGn (dostęp: 27.03.2021).

Lusińska, A. 2019. Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994–2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.

Masz pytania dotyczące epidemii koronawirusa? Napisz do nas na WhatsAppie!. 2021. https://bit.ly/3Ebu9Vb (dostęp: 20.03.2021).

Mb/Tol. 2021a. Poczta Polska dostarczyła 15 milionów ulotek. Rząd podał koszt, https://bit.ly/3lcp9bc (dostęp: 20.03.2021).

Mb/Tol. 2021b. Obowiązkowa aplikacja podczas kwarantanny. Rząd podał, ile kosztowała, https://bit.ly/311HQXS (dostęp: 20.03.2021).

Media w czasie powodzi. 1998. Załącznik do sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności. Warszawa.

Mieszko. 2020. Z aplikacji STOP COVID nikt nie korzysta. Ta klęska kosztowała nas już 5 mln zł, https://bit.ly/3leibCF (dostęp: 20.03.2021).

Ministerstwo Zdrowia – statystyki zakażeń z dnia 1.03.2021 r. 2021. https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1366319915049881602 (dostęp: 28.03.2021).

Mroczko, F. 2012. Media w kreowaniu wizerunku instytucji systemu zarządzania kryzysowego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, t. 20, nr 4, s. 235–246.

MSWiA. 2020. Na Stadionie Narodowym powstaje tymczasowy szpital dla chorych na koronawirusa, https://bit.ly/3lx3WJp (dostęp: 18.03.2021).

MZGOVPL. 2021. Profil Ministerstwa Zdrowia na Facebook.com, https://facebook.com/MZGOVPL (dostęp: 20.03.2021).

Norström, R., Sarna, P. 2021. Internet memes in Covid-19 lockdown times in Poland, “Comunicar”, nr 67, vol. XXIX. DOI: https://doi.org/10.3916/C67-2021-06.

Noś maseczkę – zdrowy rozsądek nic nie kosztuje!”. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=6hEzDGrbXdo (dostęp: 28.03.2021).

Ociepka, B. 1999. Komunikacja w administracji publicznej, [w:] Administracja i polityka. Wprowadzenie, A. Ferens, I. Macek (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Olejnik, T. 2017. Zarządzanie kryzysowe a komunikacja, czyli jak i kiedy informować ludzi, „Security, Economy & Law”, nr 1 (XIV). DOI: https://doi.org/10.24356/SEL /14/3.

Pacjent.gov.pl. 2020. Wirtualny asystent odpowie na pytania, https://bit.ly/3xy8lQT (dostęp: 20.03.2021).

Pastwa, R. J. 2020. Komunikowanie religijne na przykładzie Kościoła katolickiego w Polsce z uwzględnieniem kontekstu pandemii koronawirusa, „Kultura – Media – Teologia”, nr 41, s. 38–60. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.41.2.

PGNIG. 2020. 16.03.2020 PGNiG wspiera NFZ. Więcej konsultantów na infolinii o koronawirusie, https://bit.ly/32Bozxj (dostęp: 20.03.2021).

Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce. 2020. https://bit.ly/3FTi1rY (dostęp: 22.03.2021).

Połowianiuk, M. 2020. Po 9 miesiącach pandemii ruszyła rządowa strona ze statystykami. Jest gorsza niż ta zrobiona przez licealistę, https://bit.ly/3d7se8d (dostęp: 13.04.2021).

Premier RP 2021. Profil Premiera RP na Twitter.com, www.twitter.com/PremierRP (dostęp: 20.03.2021).

PZG. 2020. Petycja o zagwarantowanie równego dostępu do informacji i komunikatów w polskim języku migowym, https://bit.ly/3p38Q1v (dostęp: 18.03.2021).

RMF FM. 2020. „To jest wojna!”. Wielotysięczne protesty po decyzji TK dot. aborcji [RELACJA], https://bit.ly/3nX6KkB (dostęp: 13.04.2021).

Rogojsz, Ł. 2020. Polacy coraz bardziej boją się epidemii i coraz mniej ufają rządowi [SONDAŻE], https:// bit.ly/3nT7h6P (dostęp: 22.03.2021).

Rogojsz, Ł. 2021. Trzecia fala pandemii to być albo nie być rządu. Badania pokazują: cierpliwość Polaków się kończy [WYKRES DNIA], https://bit.ly/3rgMbS3 (dostęp: 22.03.2021).

Ruszkiewicz, S. 2020. Afera z respiratorami i maseczkami. Zapytaliśmy, co dalej ze śledztwem, https://bit.ly/3lbQOJ8 (dostęp: 13.04.2021).

Sałek, B. 2012. Reklama społeczna jako język filantropii w dobie komunikowania masowego, [w:] Kreowanie i zmiana współczesnego przekazu reklamowego, W. Patrzałek (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.

Sienkiewicz-Małyjurek, K., Krynojewski, F. R . 2010. Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Zarządzanie bezpieczeństwem, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.

Sobera, W. 2016. Wizerunek organów administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, [w:] Komunikowanie o bezpieczeństwie. Medialny obraz zagrożeń, W. Świerczyńska-Głownia, T. Sławińska, M. Hodalska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Sobiech, R. 2017. Zaufanie do władz publicznych. Efekt zaklinania deszczu a instytucjonalizacja nieufności, „Zoon Politikon”, nr 8, s. 61–86. DOI: https://doi.org/10.4467/2543408XZOP.17.003.9262.

Szczepienie przeciwko COVID-19. 2021, https://bit.ly/3DRbkWZ (dostęp: 28.03.2021).

SzczepimySię – materiały dla mediów i do pobrania. 2021. https://bit.ly/3p6LKHb (dostęp: 28.03.2021).

Szostok, P., Rajczyk, R. 2013. Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki komunikacyjnej samorządów, Wydawnictwo Gnome, Katowice.

Świeca, P. 2020. Makiawelizm medyczny – medialna dezinformacja w sprawie maseczek chroniących przed koronawirusem w Polsce, [w:] Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Tabernacka, M., Szadok-Bratuń, A. (red.) 2012. Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa.

Tarczydło, B. 2013. Kampania społeczna w teorii i praktyce, „Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, nr 157, s. 225–234.

Turch, Ch. 2003. Sztuka przemawiania, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

TW. 2020. „Którą maseczkę wolisz?” – Ministerstwo Zdrowia promuje noszenie maseczek (wideo), https://bit.ly/3FR5gyo, (dostęp: 28.03.2021).

Umięcka, A. 2020. #zostanwdomu. Policja na ulicach Gdańska – zachęca przez megafony do pozostania w domu, https://bit.ly/3xuOA cT, (dostęp: 20.03.2021).

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 z późn. zmianami.

Wojcik, K. 2015. Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer SA, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2022.29.1.105-123
Data publikacji: 2022-09-13 11:18:50
Data złożenia artykułu: 2021-11-27 19:59:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1617
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1071

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Waldemar Sobera

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.