Restrictions on the Right to Education during the COVID-19 Pandemic versus Restrictions Applied in Education System Units Organized in Healthcare Entities

Jolanta Behr

Abstract


The right to education is a universal right and one of the foundations for the proper formation of society. It is not an absolute right, it is subject to restrictions on the principles set out in Article 31 (3) of the Polish Constitution. During the COVID-19 pandemic, these restrictions were introduced on a large scale. They were justified by efforts to ensure protection of the health and life of pupils, parents and employees of education system units. Solutions characteristic of education and upbringing in healthcare entities were applied, i.e. for conditions in which there is a constant conflict of the right to education with the right to health care. The aim of the article is to determine whether the applied measures, despite the fact that they were mostly identical, had the same nature in the COVID-19 pandemic conditions and whether their application caused the same effects.


Keywords


right to education; health and life protection; COVID-19 pandemic; restrictions; education system; healthcare entities

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Behr J., Prawo do nauki w podmiotach leczniczych. Analiza na przykładzie publicznej szkoły podstawowej specjalnej, „Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis” 2016, vol. 5(2).

Behr J., Wielopłaszczyznowość relacji decentralizacyjnych na przykładzie oświaty samorządowej, „Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 2018, vol. 16(1–2), DOI: https://doi.org/10.25167/osap.990.

Chmielnicki P., Zakłady administracyjne w Polsce. Ustrój wewnętrzny, Warszawa 2008.

Czarnik Z., Posłuszny J., Zakład publiczny, [w:] System prawa administracyjnego, red. J. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

Czuba-Wąsowska M., Mańko K., Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki. Zagadnienia prawne. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.

Czyż E., Prawo do nauki – raport z monitoringu, Warszawa 2002.

Elżanowski M., Zakład państwowy w polskim prawie administracyjnym, Warszawa 1970.

Harrison A.G., Lin T., Wang P., Mechanisms of SARS-CoV-2 Transmission and Pathogenesis, “Trends in Immunology” 2020, vol. 41(12), DOI: https://doi.org/10.1016/j.it.2020.10.004.

Hasöksüz M., Kiliç S., Saraç F., Coronaviruses and SARS-COV-2, “Turkish Journal of Medical Sciences” 2020, vol. 50(9), DOI: https://doi.org/10.3906/sag-2004-127.

Kierznowski Ł., Prawo do nauki w aktach prawa międzynarodowego, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego, red. M. Perkowski, W. Zoń, t. 1, Białystok 2016.

Klonowiecki W., Zakład publiczny w prawie polskim. Studium prawno-administracyjne, Lublin 1933.

Lisowski P., Szkoła samorządowa jako zakład adminsitracyjny, Wrocław 1997 (niepubl.).

Lu X., Zhang L., Du H., Zhang J., Li Y. (et. al.), SARS-CoV-2 Infection in Children, “New England Journal of Medicine” 2020, vol. 17(382), DOI: https://doi.org/10.1056/NEJMc2005073.

Ochendowski E., Organy administracji niezespolonej i zakłady administracyjne, [w:] System prawa administracyjnego, red. J. Jendrośka, t. 2, Wrocław 1977.

Ochendowski E., Zakład administracyjny jako podmiot administracji państwowej, Poznań 1969.

Pilich M., Komentarz do art. 30(b) i 30(c), [w:] A. Olszewski, M. Pilich, Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2021.

Raszewska-Skałecka R., Organizacja i funkcjonowanie zakładów administracyjnych – wybrane zagadnienia, [w:] Prawo administracyjne. Zagadnienia ogólne i ustrojowe, red. J. Blicharz, P. Lisowski, Warszawa 2022.

Słomka K., Formy kształcenia w czasie pandemii COVID-19. Analiza ze szczególnym uwzględnieniem efektywności zdalnej formy kształcenia, Wrocław 2021 (niepubl.).

Spasowska-Czarny H., Administracyjnoprawny status zakładów publicznych, Lublin 2014.

Spasowska-Czarny H., Zakład publiczny a przedsiębiorstwo państwowe. Kryteria rozróżnienia w poglądach doktryny prawa administracyjnego, „Studia Iuridica Lublinensia” 2012, vol. 18.

Śledzińska-Simon A., Analiza proporcjonalności ograniczeń konstytucyjnych praw i wolności. Teoria i praktyka, Wrocław 2019.

Wu D., Wu T., Liu Q., Yang Z., The SARS-CoV-2 Outbreak: What We Know, “International Journal of Infectious Diseases” 2020, vol. 94, DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijid.2020.03.004.

NETOGRAFIA

Ministerstwo Edukacji i Nauki, Zajęcia wspomagające dla uczniów – mamy gotowe przepisy, 28.05.2021, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zajecia-wspomagajace-dla-uczniow--mamy-gotowe-przepisy (dostęp: 2.08.2022).

Najwyższa Izba Kontroli, Urzędy w czasach pandemii, 7.04.2022, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/administracja/urzedy-w-czasach-pandemii.html (dostęp: 2.08.2022).

World Health Organization, WHO Director-General’s Opening Remarks at the Media Briefing on COVID-19, 7.09.2020, https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---7-september-2020 (dostęp: 30.07.2022).

AKTY PRAWNE

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483, ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (t.j. Dz.U. 2020, poz. 2181).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz.U. 2020, poz. 433, ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 493, ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. 2020, poz. 491, ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz.U. 2022, poz. 1028).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. 2021, poz. 1915, ze zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2021, poz. 1082, ze zm.).

Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. 2022, poz. 2082, ze zm.).

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. 2021, poz. 2095, ze zm.).

ORZECZNICTWO

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 17 listopada 2021 r., I SA/Bk 389/21, LEX nr 3286476.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2022.69.2.7-18
Date of publication: 2022-12-01 14:40:18
Date of submission: 2022-08-08 12:55:53


Statistics


Total abstract view - 704
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 268

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jolanta Behr

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.