Autentyczność i przeszkoda. O paradoksalnych figurach autentyczności w kulturze XXI wieku
Streszczenie w języku polskim
Artykuł jest poświęcony figurze paradoksu, która odgrywa kluczową rolę w procesie kształtowania się idei autentyczności, a także konstruowania tekstów kultury na niej skupionych. Tekst ma charakter teoretyczny, analizuje pojęcie paradoksu w kontekście autentyczności, a także jego znaczenia dla konstrukcji tej idei. Autorka poddała analizie fundamentalne dla autentyczności dzieła Denisa Diderota (Paradoks o aktorze) oraz Jean-Jacques’a Rousseau. Oba utwory zostały poparte krytycznymi współczesnymi analizami – odpowiednio autorstwa Philippe’a Lacoue-Labarthe’a oraz Jeana Starobinskiego, a także innymi opracowaniami. Przedstawienie fundamentalnych dla dyskursu o autentyczności rozpraw ma na celu próbę zderzenia ich z współczesnym sposobem mówienia na temat tej idei oraz określania jej paradoksalności. Zasadniczą koncepcją artykułu jest przedstawienie takich figur paradoksu, które wpływają na kształt oraz dynamikę pojęcia autentyczności w epoce oświecenia i współcześnie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Przeł. S. Królak. Warszawa: Sic!
Bork-Petersen, F. (2013). Authenticity and its Contemporary Challenges. On Techniques of Staging Bodies. Stockholm: Stockholm University.
Boyle, D. (2004). Authenticity. Brands, Fakes, Spin and the Lust for Real Life. London: Harper Perennial.
Cobb, R. (2014). The Paradox of Authenticity in a Globalized World. New York: Palgrave Macmillan.
Diderot, D. (1958). Paradoks o aktorze i inne utwory. Przeł. J. Kott. Warszawa: Czytelnik.
Gombrowicz, W. (1988). Dziennik 1953–1956. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kawalec, A. (2012). Pomiędzy naturą a kulturą – widowiska według Jeana-Jacques’a Rousseau. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 4 (84), s. 225–239.
Lacoue-Labarthe, P. (2002). Diderot: paradoks i mimesis. Przeł. J. Margański. Teksty Drugie, 3 (75), s. 183–198.
Rainer, Y. (1965). No Manifesto. Pozyskano z: http://www.1000manifestos.com/yvonne-rainer-nomanifesto/ (dostęp: 10.03.2017).
Rousseau, J. J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu. Przeł. W. Husarski. Wrocław: Ossolineum.
Rousseau, J. J. (1966). Przedmowa do „Narcyza”. Umowa społeczna oraz Uwagi o rządzie polskim,
Przedmowa do „Narcyza”, List o widowiskach, List o opatrzności, Listy moralne, List do Arcybiskupa de Beaumont, Listy do Malesherbesa. (s. 301–327). Przeł. B. Baczko. Warszawa: PWN.
Rousseau, J. J. (1956). Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi. W: Trzy rozprawy z filozofii społecznej (s. 107–278). Przeł. H. Elzberg. Warszawa: PWN.
Rousseau, J. J. (2003). Wyznania. Przeł. T. Boy-Żeleński. Kraków: Hachette.
Starobinski, J. (2000). Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda. Przeł. J. Wojcieszak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Sugiera, M. (2015). Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur. Kraków: Książka Akademicka.
von Trier, L., Vinterberg, T. (1995). The Filmmakers’ Vow of Chastity. Pozyskano z: http://www.1000manifestos.com/the-filmmakers-vow-of-chastity/ (dostęp: 10.03.2017).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.2.129
Data publikacji: 2018-03-05 15:07:07
Data złożenia artykułu: 2017-03-14 00:39:36
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Olga Anna Szmidt

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 
 
				 Ukryj
 
							Ukryj
						 Pokaż wszystkie
							Pokaż wszystkie
						 
  
  
  Wyślij tekst przez e-mail
			Wyślij tekst przez e-mail  
         