Piekielna komedia. Przestrzenie humoru w dziele Markiza de Sade

Michał Kruszelnicki

Streszczenie w języku polskim


Czy u „potwora”, z jakim utożsamia się „Boskiego Markiza”, u takiego „zboczeńca” i „pornografa” jest w ogóle miejsce na komizm? Cóż zabawnego można odnaleźć w dziele programowo przekraczającym wszelkie granice moralności i zbrodniczej wyobraźni? Czy można podziwiać cokolwiek u Sade’a, choćby jego humor, skoro w świetle opinii Bataille’a „nasz podziw jest równoznaczny z pogardą dla jego ofiar, które z materialnego świata grozy przenosimy w świat idei”? Opierając się zarówno na pracach klasycznych komentatorów, jak i nowszej literaturze przedmiotu, niniejszy tekst wskazuje szereg zabiegów komicznych stosowanych przez Sade’a w jego prozie i identyfikuje w nich mechanizmy odpowiedzialne za budzenie śmiechu i czytelnika. Stawiam i ugruntowuję tezę, że Sade’a można czytać jako wielkiego humorystę i że jego tekst, pomimo swojej inherentnej przemocy, może być źródłem niewymuszonego śmiechu. Żeby ten humor dostrzec, trzeba jednak, po pierwsze, przyswoić w pełni różnicę między rzeczywistością a fikcją literacką i zdystansować się wobec tematycznej, przedstawieniowej warstwy Sadycznego tekstu, po drugie, otworzyć się na czysto językowy wymiar Sadycznej prozy, na „spektakl dyskursu” (Barthes), po trzecie zaś posiadać lub wypracować w sobie  specyficzną wrażliwość estetyczną czy też „kompetencję komiczną”.


Słowa kluczowe


Markiz de Sade; komizm; humor; śmiech; język; fikcja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Allison, David B., Roberts, Mark S., Weiss, Allen S. (1995). Introduction, W: David B. Allison, Mark S. Roberts, Allen S. Weiss (eds.), Sade and the Narrative of Transgression (pp. I–XV). Cambridge/New York: Cambridge University Press.

Banasiak, Bogdan. (2003). Markiz de Sade – filozof XX wieku, W: Donatien Alphonse François de Sade, Julietta. Powodzenie występku (s. 7–47). Kraków: Wydawnictwo Mireki.

Barthes, Roland. (1973). Le plaisir du texte. Paris: Éditions du Seuil.

Barthes, Roland. (1989). Sade, Fourier, Loyola. Berkeley/Los Angeles: University of California Press.

Bataille, Georges. (1971). Le Bleu du ciel. W: Georges Bataille, Œuvres Complètes (p. 423–568). T. III. Paris: Gallimard.

Bataille, Georges. (2007). Sade i człowiek normalny. W: Georges Bataille, Erotyzm (s. 175–194). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Blanchot, Maurice. (1974). Fundamentalna nieprzyzwoitość. W: Wojciech Karpiński (red.), Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji (s. 44–64). Warszawa: Czytelnik.

Blanchot, Maurice. (2004). Lautréamont and Sade. Stanford: Stanford University Press.

Breton, André. (1966). Anthologie de l’humour noir. Paris: Édition Pauvert.

Cryle, Peter M. (1991). Taking Sade Serially. W: Les Cent vingt journées de Sodome. SubStance, 20(1), pp. 91–113.

de Beauvoir, Simone. (2015). Must We Burn Sade? London: Olympia Press.

Dziemidok, Bogdan. (2011). O komizmie. Gdańsk: Słowo obraz/terytoria.

Farber, Jerry. (2007). Toward a Theoretical Framework for the Study of Humor in Literature and the Other Arts. The Journal of Aesthetic Education, 41(4), pp. 67–86.

Frappier-Mazur, Lucienne. (1996). Writing the Orgy: Power and Parody in Sade. New York: University of Pennsylvania Press.

Genand, Stéphanie. (2018). Sade. Paris: Gallimard.

Hénaff, Marcel. (1999). Sade. The Inventions of the Libertine Body. Minneapolis/London: University of Minnesota Press.

Klossowski, Pierre. (1999). Sade mój bliźni. Warszawa: Aletheia.

Kozłowska, Anna. (2016). O poważnych problemach z komizmem językowym. Wstępne uwagi metodologiczne. W: Tomasz Korpysz, Anna Krasowska (red.), Komizm historyczny (s. 11–22). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Krasowska Anna, Dowcip w perspektywie historycznej. W: Tomasz Korpysz, Anna Krasowska (red.), Komizm historyczny (s. 23–42). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Matuszewski, Krzysztof. (1988). Sade, czyli filozof niebezpieczny. Colloquia Communia, 36(1–3), s. 17–40.

Matuszewski, Krzysztof. (2022). Nota na okładce. W: Donatien Alphonse François de Sade, Nowa Justyna. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Ostrogi

Matuszewski, Krzysztof. (2017). Sade – feerie dekadencji oświecenia. W: Beata Szymańska, Piotr Mróz, Anna Kuchta (red.), Oświecenie (s. 377–479). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Matuszewski, Krzysztof. (2007). Sade. Msza okrucieństwa. Gdańsk: Słowo obraz/terytoria.

Matuszewski, Krzysztof. (2019). Violence in de Sade (comedia). Eidos. A Journal for Philosophy of Culture, 3(2), pp. 91–108.

Mazières, Frédéric. (2018). L’humour pervers nécrophile: une forme extrême de l’humour pervers du marquis de Sade. Frontières, 30(1). Pobrano z: https://www.erudit.org/fr/revues/fr/2018-v30-n1-fr03851/1049464ar/ (dostęp: 03.12.2022).

Phillips, John. (1999). Laugh? I Nearly Died: Humor in de Sade’s Fiction. The Eighteenth Century, 40(1), pp. 46–67.

Roberts, David. (1985). Is de Sade funny? Or the Prison of Parody. W: Pavel Petr, David Roberts, Philip Thomson (eds.), Comic Relations: Studies in the Comic, Satire and Parody (pp. 227–238). Frankfurt am Main/New York: Verlag Peter Lang.

Roger, Philippe. (1995). A Political Minimalist. W: David B. Allison, Mark S. Roberts, Allen S. Weiss (eds.), Sade and the Narrative of Transgression (pp. 76–109). Cambridge/New York: Cambridge University Press.

Roger, Philippe. (1976). Sade. La Philosophie dans le pressoir. Paris: Grasset.

de Sade, Donatien Alphonse François. (1990). Les cent vingt journées de la Sodome ou l’école du libertinage. W: Donatien Alphonse François de Sade, Œuvres I (pp. 13–383). Paris: Gallimard.

de Sade, Donatien Alphonse François. (1995a). Justine ou les malheurs de la vertu. W: Donatien Alphonse François de Sade, Œuvres II (p. 124–390). Paris: Gallimard.

de Sade, Donatien Alphonse François. (1995b). La Nouvelle Justine. W: Donatien Alphonse François de Sade, Œuvres II (p. 391–1110). Paris: Gallimard.

de Sade, Donatien Alphonse François. (1998a). Histoire de Juliette, ou les prospérités du vice. W: Donatien Alphonse François de Sade, Œuvres III (p. 179–1262). Paris: Gallimard.

de Sade, Donatien Alphonse François. (1998b). La philosophie dans le boudoir. W: Donatien Alphonse François de Sade, Œuvres III (p. 1–178). Paris: Gallimard.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2003). Julietta. Powodzenie występku. Kraków: Wydawnictwo Mireki.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2020). 120 dni Sodomy, czyli szkoła libertynizmu. Kraków: Vis-à-vis Etiuda.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2022a). Nowa Justyna. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Ostrogi.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2022b). Nowa Justyna. T. 2. Kraków: Wydawnictwo Ostrogi.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2022c). Nowa Justyna. T. 3. Kraków: Wydawnictwo Ostrogi.

de Sade, Donatien Alphonse François. (2022d). Nowa Justyna. T. 4. Kraków: Wydawnictwo Ostrogi.

Schorderet, Alain. (2011). Faire flèche de tout bois: Sade et la poétique de la parodie. Zurich: University of Zurich.

Schopenhauer, Arthur (2009). Świat jako wola i przedstawienie. Warszawa: PWN.

Sławiński, Janusz (red.). (1988). Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.

Sollers, Philippe. (1974). Sade w tekście. W: Wojciech Karpiński (red.), Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji (s. 219–239). Warszawa: Czytelnik.

Sollers, Philippe. (1987). Sade, encore. Le Monde du 13.02.87. Pobrano z: https://www.pileface.com/sollers/spip.php?article486#nh2 (dostęp: 02.12.2022).

Temmer, Mark J. (1965). Style and Rhetoric. Yale French Studies, 35, pp. 20–28.

Thomas, Chantal. (1978). Sade, l’oeil de la lettre. Paris: Payot.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.1.15-34
Data publikacji: 2023-10-25 14:22:01
Data złożenia artykułu: 2022-12-14 11:50:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 618
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 131

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Michał Kruszelnicki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.