Przeszłość i teraźniejszość, czyli sposób, w jaki Peter Ackroyd gra z gotykiem w powieści "Mr Cadmus"

Aleksandra Jarocka-Mikrut

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest wyodrębnienie konwencji wywodzących się z literatury gotyku, które Peter Ackroyd wykorzystuje w powieści Mr Cadmus (2020). Intencją pisarza wydaje się być przedstawienie angielskiej tożsamości narodowej w odniesieniu do odmienności kulturowej. Poprzez zastosowanie parodii Ackroyd wyśmiewa irracjonalne lęki powszechnie utożsamiane z imigrantami, jednocześnie zwracając uwagę na ich rolę w budowaniu angielskiej odrębności narodowej w przeszłości i teraźniejszości. Autorka artykułu, czerpiąc z tendencji gotyckich na płaszczyźnie literackiej, przez które uwidaczniają się niepokoje kulturowe, wykazuje również, iż Mr Cadmus może być postrzegany jako próba zmierzenia się pisarza z przywoływanymi przez niego teoriami, a zwłaszcza z ideą „angielskiego geniuszu” (Ackroyd, 2002) – tym razem jednak w formie fikcji literackiej.


Słowa kluczowe


Peter Ackroyd; "Mr Cadmus"; gotyk; angielska tożsamość narodowa; odmienność kulturowa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Ackroyd, Peter. (1989). First Light. London: Hamish Hamilton.

Ackroyd, Peter. (2002). The Englishness of English Literature (reprint of a lecture delivered at University of Cambridge, 22 October 1993). In: Thomas Wright (ed.), Peter Ackroyd. The Collection (pp. 328–340). London: Vintage.

Ackroyd, Peter. (2020). Mr Cadmus. Edinburgh: Canongate.

Ackroyd, Peter, Wolfreys, Julian. (1999). Imagining the Labyrinth: A Conversation with Peter Ackroyd. Interdisciplinary Literary Studies, 1(1), pp. 97–114.

Arata, Stephen D. (1990). The Occidental Tourist: ‘Dracula’ and the Anxiety of Reverse Colonization. Victorian Studies, 33(4), 621–645.

Betz, Phyllis M. (2021). Introduction: A Cat. A Craft. A Cookie. A Cozy. In: Phyllis M. Betz (ed.), Reading the Cozy Mystery. Critical Essays on an Underappreciated Subgenre (pp. 1–16). Jefferson: McFarland & Company, Inc.

Brantlinger, Patrick. (2006). Imperial Gothic. In: Anna Powell, Andrew Smith (eds.), Teaching the Gothic (pp. 153–167). Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230625358_11.

Britannica, The Editors of Encyclopaedia. (2020). Cadmus. In: Encyclopaedia Britannica. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/Cadmus (access: 21.02.2022).

Chalupský, Petr. (2016). A Horror and a Beauty. The World of Peter Ackroyd’s London Novels. Prague: Karolinum Press.

Goodwin, Matthew. (2017). Brexit: Causes & Consequences. Japan SPOTLIGHT, pp. 59–62. Retrieved from: https://www.jef.or.jp/journal/pdf/216th_Recent_JEF_Activity_02.pdf (access: 27.08.2022).

Halberstam, Judith. (1995). Skin Shows. Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham – London: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822398073.

Hantke, Steffen. (2016). Troubled by Memories: The World War II Veteran as a Gothic Figure in William Wyler’s The Best Years of Our Lives (1947). In: Agnieszka Soltysik Monnet, Steffen Hantke (eds.), War Gothic in Literature and Culture (pp. 101–116). New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315675794

Hoeveler, Diane. (2013). Demonizing the Catholic Other: Religion and the Secularization Process in Gothic Literature. Retrieved from: https://epublications.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1221&context=english_fac (access: 12.03.2022).

Hogle, Jerrold E. (2002). Introduction: The Gothic in Western Culture. In: Jerrold E. Hogle (ed.), The Cambridge Companion to Gothic Fiction (pp. 1–20). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521791243.001.

Kenrick, Donald. (2007). Historical Dictionary of the Gypsies (Romanies). Lanham: The Scarecrow Press.

Malchow, Howard L. (1996). Gothic Images of Race in Nineteenth-Century Britain. Stanford: Stanford University Press.

McKay, Sinclair. (2020). City of Gold: Peter Ackroyd on the Undimmed Spirit of London. The Spectator. Retrieved from: https://www.spectator.co.uk/article/city-of-gold-peter-ackroyd-on-the-undimmed-spirit-of-london (access: 12.08.2022).

Neagu, Adriana. (2006). Peter Ackroyd’s Englishness: A Continental View. The Contemporary Review, 288(1681), pp. 217–236.

Niedokos, Tomasz. (2011). The Concept of English Culture in the Cultural Biographies of Peter Ackroyd. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Onega, Susan. (1996). Interview with Peter Ackroyd. Twentieth Century Literature, 42(2), pp. 208–220. https://doi.org/10.2307/441734.

Prosser, Ashleigh Jayne. (2017). The Ghosts of the Gothic in Peter Ackroyd’s Literary London [doctoral thesis, the University of Western Australia]. Retrieved from: https://api.research-repository.uwa.edu.au/ws/portalfiles/portal/22069919/THESIS_DOCTOR_OF_PHILOSOPHY_PROSSER_Ashleigh_Jayne_2017.pdf (access: 20.02.2022).

Radcliffe, Ann. (2000). The Italian, or the Confessional of the Black Penitents. A Romance. London: Penguin Books.

Schmitt, Cannon. (1994). Techniques of Terror, Technologies of Nationality: Ann Radcliffe’s The Italian. ELH, 61(4), pp. 853–876. https://doi.org/10.1353/elh.1994.0040.

Schütze, Anke. (1999). ‘I Think After More I Will Do Turner and Then Probably do Shakespeare’: An Interview with Peter Ackroyd. In: Rudolf Freiburg, Jan Schnitker (eds.), „Do you consider yourself a postmodern author?“. Interviews with Contemporary English Writers (vol. 1, pp. 9–19). Münster: LIT.

Talairach-Vielmas, Laurence. (2016). Madwomen and Attics. In: Avril Horner, Sue Zlosnik (eds.), Women and the Gothic. An Edinburgh Companion (pp. 31–45). Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748699124.003.0003; https://doi.org/10.1515/9780748699131-004.

Wallace, Diana. (2016). ‘A Woman’s Place’. In: Avril Horner, Sue Zlosnik (eds.), Women and the Gothic. An Edinburgh Companion (pp. 74–88). Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748699124.003.0006; https://doi.org/10.1515/9780748699131-007.

Zarzycka, Agata. (2016). The Gothicization of World War II as a Source of Cultural Self-Reflection in "Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children and Hollow City". In: Agnieszka Soltysik Monnet, Steffen Hantke (eds.), War Gothic in Literature and Culture (pp. 229–244). New York: Routledge.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.2.125-139
Data publikacji: 2022-12-28 12:58:44
Data złożenia artykułu: 2022-04-12 16:53:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 707
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 330

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Aleksandra Joanna Jarocka-Mikrut

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.