Szata zdobi władcę, czyli jak ubiór pomaga odgrywać rolę bizantyjskiego basileusa?
Résumé
Strój w kulturze pełni wiele istotnych funkcji komunikacyjnych, m.in. pozwala na manifestowanie i wizualizację władzy. Problem ten autorka omawia na przykładzie dwudziestowiecznych tekstów literackich dotyczących Bizancjum (Krzyżowcy i Puszkarz Orbano Z. Kossak, Srebrne orły T. Parnickiego, Bizantyjska noc S. Siereckiego). Najważniejsze elementy cesarskiego stroju: okrągła korona, sandały, purpura i klejnoty stanowiły nie tylko symbole nieograniczonej władzy basileusa i bogactwa państwa, ale również podnosiły w oczach innych jego autorytet i prestiż, były
narzędziem mitologizacji władzy. Wreszcie, odzienie basileusa było nieodłącznym elementem „teatru władzy”, elementem widowiska rozgrywanego na dworze bizantyjskim, którego celem było
podtrzymywanie iluzji znaczenia i potęgi Cesarstwa Wschodniego.
narzędziem mitologizacji władzy. Wreszcie, odzienie basileusa było nieodłącznym elementem „teatru władzy”, elementem widowiska rozgrywanego na dworze bizantyjskim, którego celem było
podtrzymywanie iluzji znaczenia i potęgi Cesarstwa Wschodniego.
Mots-clés
strój; władza; widowisko; teatr władzy; Bizancjum; symbole władzy; basileus
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
No bibliography
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2013.31.0.43
Date of publication: 2015-07-15 00:48:47
Date of submission: 2015-07-14 22:00:22
Statistiques
Visibilité des résumés - 994
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1064
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2015, Ewelina Stanios
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.