Photography Releasing Reality. Photographic Inventory of the World

Kamil Stępień

Abstract


The article focuses on presenting the most important scientific, social and cultural ideas emphasizing the significance of images, especially photographs, in human life, as well as their specificity. The meaning of a photograph as a document, work of art, and scientific research material was presented. The matter of visual document message strength was addressed, including photographs, as well as the manner of organizing them and the fact that photography records reality in an extremely detailed way, the history of photography was described in the context of the development of new research methods in science. The idea of documentary photography was presented, as well as the principles of photographic communication, psychological and philosophic factors making people record the reality they live in.


Keywords


photography, documentary photography, meaning of the pictures, interpretation of photography, history of photography, photography as a research method, photographic communication, visual interpretation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Warszawa 1996.

Baudelaire C., O sztuce, szkice krytyczne, Wrocław 1961.

Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Warszawa 2007.

Bryson N., Michael A., Visual Theory. Painting and Interpretation, Cambridge 1991.

Cassier E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977.

Dederko W., Przedmiot rzeczywisty i jego obraz, Warszawa 1989.

Drozdowski R., Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań 2009.

Hacking J., Campany D., Historia fotografii, tłum. M. Tuszko, Warszawa 2014.

Letkiewicz E., Silhouette – XVIII-wieczny portret sylwetowy i źródła jego powstania. Z zagadnień historii sztuki i edukacji artystycznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. 8, nr 1.

Łyczywek K., Henri Cartier-Bresson. Decydujący moment, „Format” 2005, nr 46.

Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.

Rouillé A., Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum. O. Hedemann, Kraków 2007.

Sikora S., Fotografia: między dokumentem a symbolem, Warszawa 2004.

Sinior M., Izabela Jaroszewska o Cartier Bressonie, [online]. Dostępny w World Wide Web: http://www.fotopolis.pl/n/2910/izabela-jaroszewska-o-cartier-bressonie-w-luksferze [dostęp: 15.04.2018].

Sontag S., O fotografii, tłum. S. Magala, Warszawa 1986.

Sztompka P., Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012.

Wunenburger J.J., Filozofia obrazów, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/fb.2018.60.165-185
Date of publication: 2019-05-24 09:14:39
Date of submission: 2018-11-20 13:33:29


Statistics


Total abstract view - 2469
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Kamil Stępień

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.