Rozwijanie kompetencji pisania u studentów w środowisku sztucznej inteligencji

Izabela Olszak, Jarosław Krajka

Streszczenie w języku polskim


Eksplozja narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI) i związana z nią popularność zastosowania AI w różnych sferach życia otworzyła przed uczniami niezliczone możliwości stosowania różnorodnych strategii w celu usprawnienia procesu uczenia się. W artykule skupiono się na prześledzeniu strategii pisania studentów akademickich w generatywnym środowisku sztucznej inteligencji. Celem badań naukowych była weryfikacja zastosowania strategii AI w rozwijaniu umiejętności pisania grupy studentów lingwistyki stosowanej w celu określenia, jakiego rodzaju strategii pisania używają oraz w jakim stopniu zastosowanie strategii pisania zmienia ich sposób uczenia się i wpływa na rozwój umiejętności pisania. Dane zebrano w ramach eksperymentu naukowego przeprowadzonego wśród studentów lingwistyki stosowanej pierwszego stopnia w kombinacji językowej angielsko-portugalskiej. Wyniki dowodzą, że studenci uczestniczący w badaniu wdrażają różne strategie w środowiskach AI, aby rozwijać umiejętność pisania akademickiego.

Słowa kluczowe


generatywna sztuczna inteligencja; strategie uczenia się; autonomia dorosłych uczniów; angielski dla celów akademickich; instrukcja pisania

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baker, T., Smith, L. (2019). Educ-AI-tion Rebooted? Exploring the Future of Artificial Intelligence in Schools and Colleges. Retrieved from: https://media.nesta.org.uk/documents/Future_of_AI_and_education_v5_WEB.pdf

Bonner, E., Lege, R., Frazier, E. (2023). Large Language Model-based Artificial Intelligence in the Language Classroom: Practical Ideas for Teaching. Teaching English with Technology, 23(1), 23–41. DOI: 10.56297/BKAM1691/WIEO1749

Elia, A. (2009). Can a Collaborative WiKi Weblish Dictionary Project Help Academic Writing of ICT Language Learners? In: I. González-Pueyo, C. Foz Gil, M. Jaime Siso, M. José Luzón Marco (Eds.), Teaching Academic and Professional English Online (pp. 153–180). Bern: Peter Lang.

Fryer, L.K., Ainley, M., Thompson, A., Gibson, A., Sherlock, Z. (2017). Stimulating and Sustaining Interest in a Language Course: An Experimental Comparison of Chatbot and Human Task Partners. Computers in Human Behaviour, 75, 461–468. DOI: 10.1016/j.chb.2017.05.045

Kasneci, E., Sessler, K., Küchemann, S., Bannert, M., … Kasneci, G. (2023). ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models for Education. Learning and Individual Differences, 103. DOI: 10.1016/j.lindif.2023.102274

Krajka, J. (2002). Correcting Student Work with the Computer – Using Dedicated Software and a Word Processor. Teaching English with Technology, 2(4), 46–52.

Krajka, J. (2007a). English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.

Krajka, J. (2007b) Corpora and Language Teachers: From Ready-Made to Teacher-Made Collections. CORELL: Computer Resources for Language Learning, 1, 36–55.

Krajka, J. (2009). Concordancing 2.0: On Custom-Made Corpora in the Classroom. In: M. Thomas (Ed.), Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning (pp. 411–431). Hershey: IGI Global.

Krajka, J. (2012). Web 2.0 Online Collaboration Tools as Environments for Task-Based Writing Instruction. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(2), 97–117.

Lee, D., Swales, J. (2006). A Corpus-Based EAP Course for NNS Doctoral Students: Moving from Available Specialized Corpora to Self-Compiled Corpora. English for Specific Purposes, 25, 56–75.

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., Forcier, L.B. (2016). Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. London: Pearson.

Marr, B. (2018). The Key Definitions of Artificial Intelligence (AI) That Explain Its Importance. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/02/14/the-keydefinitions-of-artificial-intelligence-ai-that-explain-itsimportance/#40ebc5304f5d

Pennington, M.C. (1993). A Critical Examination of Word Processing Effects in Relation to L2 Writers. Journal of Second Language Writing, 2, 227–255.

Pennington, M.C. (2004). Electronic Media in Second Language Writing: An Overview of Tools and Research Findings. In S. Fotos, C.M. Browne (Eds.), New Perspectives on CALL for Second Language Classrooms (pp. 69–92). Mahway: Lawrence Erlbaum Associates.

Phillips, D. (2007). Longman Preparation Course for the TOEFL® Test: iBT Writing. London: Pearson Education.

Pokrivcakova, S. (2019). Preparing Teachers for the Application of AI-Powered Technologies in Foreign Language Education. Journal of Language and Cultural Education, 7(3), 135–153. DOI: 10.2478/jolace-2019-0025

Qureshi, R., Shaughnessy, D., Gill, K.A.R., Robinson, K.A., Li, T., Agai, E. (2023). Are ChatGPT and Large Language Models “the Answer” to Bringing Us Closer to Systematic Review Automation? Systematic Reviews, 12. DOI: 10.1186/s13643-023-02243-z

Rillig, M.C., Ågerstrand, M., Bi, M., Gould, K.A., Sauerland, U. (2023). Risks and Benefits of Large Language Models for the Environment. Environmental Science & Technology, 57, 3464−3466.

Sejnowski, T. (2023). Large Language Models and the Reverse Turing Test. Neural Computation, 35, 309–342. DOI: 10.48550/arXiv.2207.14382

Zhao, W.X., Zhou, K., Li, J., Tang, T., … Wen, J.-R. (2023). A Survey of Large Language Models (LLMs). DOI: 10.48550/arXiv.2303.18223




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.87-105
Data publikacji: 2024-10-24 23:37:39
Data złożenia artykułu: 2023-09-09 17:14:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 221
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.