Diagnostyka parametrów sylaborytmicznej struktury mowy u dzieci przedszkolnych z zaburzeniami kompleksowymi

Nataliia Babych, Kateryna Tychyna

Streszczenie w języku polskim


Rozwój mowy dzieci to jeden z głównych czynników kształtowania osobowości, determinujący ich umiejętności społeczne i poznawcze. Zaburzenia rozwoju mowy (w szczególności przyswajanie przez dzieci konstrukcji syntagmatycznych o różnej złożoności strukturalnej) utrudniają im komunikowanie się zarówno z rówieśnikami, jak i z dorosłymi, a także kształtowanie umiejętności pisania. Celem niniejszego opracowania jest przeanalizowanie podstawowych parametrów sylaborytmicznej struktury mowy (ruch, rytm, przestrzeń) oraz określenie poziomu jej rozwoju u dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami kompleksowymi (czucia, ruchu, mowy). W celu zbadania tych parametrów opracowano specjalną metodę składającą się z czterech jednostek diagnostycznych (ruch rytmiczny, przestrzeń rytmiczna, wymowa rytmiczna, złożony rytm mowy). W pierwszej kolejności przeprowadzono badanie empiryczne dla każdej jednostki diagnostycznej. Na podstawie uzyskanych wyników należy stwierdzić, że większość dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami czucia, motoryki i mowy ma niesformowaną sylaborytmiczną strukturę mowy, co wymaga dalszych ukierunkowanych działań. Badanie wykazało, że dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami kompleksowymi mają obniżoną zdolność wymawiania słów o różnej złożoności strukturalnej, zaburzoną percepcję jednostek leksykalnych oraz zaburzoną zdolność wykonywania dynamicznych i rytmicznych ruchów szeregowych, co świadczy o niewystarczającym poziomie umiejętności motorycznych, rytmicznych i przestrzennych. Następnie przeprowadzono analizę korelacyjną, której wyniki wskazują, że trzy jednostki diagnostyczne: ruch rytmiczny, przestrzeń rytmiczna oraz wymowa rytmiczna – są ze sobą nierozerwalnie związane. Gdy zostaną ukształtowane, dopiero wówczas zacznie się formować jednostka określona jako złożony rytm mowy. Określenie poziomu funkcjonowania dziecka w każdej jednostce diagnostycznej pozwala na ustalenie skutecznych strategii oddziaływania na parametry sylaborytmicznej struktury mowy dzieci z zaburzeniami kompleksowymi w oparciu o potencjalne możliwości i ich maksymalne wykorzystanie w trakcie pracy logopedycznej.


Słowa kluczowe


sylaborytmiczna struktura mowy; konstrukcje syntagmatyczne; rytm mowy; dzieci przedszkolne z zaburzeniami kompleksowymi; zaburzenia rozwoju mowy

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Agranovich, Z.E. (2001). Logopedicheskaya rabota po preodoleniyu narushenij slogovoj struktury slov u detej [Speech Therapy Aimed at Overcoming Violations of the Syllable Structure of Words in Children]. Sankt-Peterburg: Detstvo-Press. (In Russian)

Babina, G., Sharipova, N. (2020). Strukturno-slogovaya organizaciya rechi doshkolnikov. Ontogenez i dizontogenez [Structural and Syllabic Organization of Speech in Preschoolers. Ontogenesis and Dysontogenesis]. Moskva: Litres. (In Russian)

Babych, N., Tychyna, K. (2019). The Influence of Lullabic Songs on the Children’s Speech Development. Naukovi zapysky Berdyanskogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu, vol. 1, 11–19, DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-1-11-19.

Benninger, M.S., Zhang, E.S., Chen, B.N., Tierney, W.S., Abdelmalak, B., Bryson, P.C. (2021). Utility of Transnasal Humidified Rapid Insufflation Ventilatory Exchange for Microlaryngeal Surgery. The Laryngoscope, vol. 131(3), 587–591, DOI: https://doi.org/10.1002/lary.28776.

Bernshtein, N.A. (1947). O postroenii dvizhenij [Construction of Movements]. Moskva: Medgiz. (In Russian)

Bolshakova, S. (2017). Preodolenie narushenij slogovoj struktury slova u detej. Metodicheskoe posobie [Overcoming Violations of the Syllable Structure of the Word in Children. Toolkit]. Moskva: Sfera. (In Russian)

Cherednichenko, N.V. (2016). Osoblyvosti opanuvannya osnov fonetyky ta grafiky molodshymy shkolyaramy iz porushennyamy movlennyevogo rozvytku [Special Features of Mastering the Basics of Phonetics and Graphics in Younger School-Age Children with Development Disorders]. Naukovyy chasopys NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 19: Korekcijna pedagogika ta spetsialna psykholohiya, vol. 32(2), 229–234. (In Ukrainian)

Chetverushkina, N.S. (2016). Slogovaya struktura slova: Sistemnyj metod ustraneniya narushenij [The Syllabic Structure of the Word: A Systematic Method of Eliminating Violations]. Moskva: NKC. (In Russian)

Efimova, O. (2007). Individualnye razlichiya obrazov voobrazheniya u subektov s razlichnoj lateralizaciej sluhorechevyh funkcij [Individual Differences of Imagination Images in Persons with Different Lateralization of Auditory and Speech Functions]. Psihologicheskaya nauka i obrazovanie, vol. 2, 83–92. (In Russian)

Filicheva, T.B., Chirkina, G.V. (1993). Programma obucheniya i vospitaniya detej s fonetiko-fonematicheskim nedorazvitiem [Program for Teaching and Upbringing of Children with Phonetic and Phonemic Underdevelopment]. Moskva: MGOPI. (In Russian)

Freina, L., Ott, M. (2014, Nov. 17–19). Discussing Implementation Choices for Serious Games Supporting Spatial and Orientation Skills. 7th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI), Seville, Spain.

Greenberg, S., Carvey, H., Hitchcock, L., Chang, S.Y. (2003). Temporal Properties of Spontaneous Speech – a Syllable-Centric Perspective. Journal of Phonetics, vol. 31(3–4), 465–485, DOI: https://doi.org/10.1016/j.wocn.2003.09.005.

Levina, R.E. (2005). Narushenie slogovoj struktury u detej [Violation of the Syllabic Structure in Children]. Moskva: ARKTI. (In Russian)

Markova, A. (1961). Osobennosti usvoeniya slogovoj struktury slova u detej, stradayushchih alaliej [Features of Mastering the Syllabic Structure of the Word in Children Suffering from Alalia]. Shkola dlya detej s tyazhelymi narusheniyami rechi, vol. 1, 59–70. (In Russian)

Newcombe, N.S., Frick, A. (2010). Early Education for Spatial Intelligence: Why, What, and How. Mind Brain and Education, vol. 4(3), 102–111, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2010.01089.

Poeppel, D., Assaneo, M.F. (2020). Speech Rhythms and Their Neural Foundations. Nature Reviews Neuroscience, vol. 21(6), 322–334, DOI: https://doi.org/10.1038/s41583-020-0304-4.

Shvachkin, N.H. (2004). Vozrastnaya psiholingvistika: Hrestomatiya. Uchebnoe posobie [Age-Related Psycholinguistics: A Reader: Textbook]. Moskva: Labirint. (In Russian).

Tierney, A., White-Schwoch, T., MacLean, J., Kraus, N. (2017). Individual Differences in Rhythm Skills: Links with Neural Consistency and Linguistic Ability. Journal of Cognitive Neuroscience, vol. 29(5), 855–868, DOI: https://doi.org/10.1162/jocn_a_01092.

Tkachenko, T.A. (2004). Korrekciya narushenij slogovoj struktury slova [Correction of Violations of the Syllable Structure of the Word]. Moskva: GNOM I D. (In Russian)

Vizel, T. (2005). Osnovy nejropsihologii: ucheb. dlya studentov vuzov [Basics of Neuropsychology: Textbook for University Students]. Moskva: ASTAstrel Tranzitkniga. (In Russian)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.359-376
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:47
Data złożenia artykułu: 2020-08-31 01:39:55


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1130
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.