Olsztyn jako mała ojczyzna w grach planszowych dla dzieci – na przykładzie historycznej gry niemieckiej oraz polskich gier współczesnych

Barbara Sapała, Małgorzata Sławińska

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest analiza treści regionalnych gier planszowych dla dzieci z perspektywy kształtowania przywiązania do małej ojczyzny. Przedmiotem rozważań uczyniono dwie współczesne gry polskie: Olsztyn mnie kręci oraz Przytul Olsztyn, a także przedwojenną grę niemiecką Spacer po Olsztynie. Problemem, który ukierunkował analizy, było pytanie, jaki wizerunek Olsztyna jako miasta wyłania się z treści omawianych gier, natomiast kontekstem teoretycznym uczyniono dzieje Warmii i zmieniające się wraz z nimi założenia edukacji nazywanej współcześnie regionalną. W interpretacji znaczenia badanych planszówek dla kształtowania więzi z małą ojczyzną uznano za najbardziej istotny wybór obiektów wiązanych z Olsztynem i sposób ich prezentacji. Jak wykazała analiza, w grze przedwojennej podkreśla się niemieckość i monokulturowość miasta oraz jego intensywny rozwój. Z kolei z gier polskich wyłania się wizerunek Olsztyna jako stolicy Warmii z wielokulturowym dziedzictwem. W treści gier akcentuje się jego urodę jako miasta-ogrodu oraz potencjał turystyczny.


Słowa kluczowe


mała ojczyzna; edukacja regionalna; gry planszowe; Olsztyn; Warmia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Achremczyk, S. (2016). Olsztyn. Stolica Warmii i Mazur. Olsztyn: Edytor Wers.

Arkabus, A. (2018). Treści z zakresu edukacji regionalnej w podstawach programowych w latrach 1999–2017. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, nr 3, 97–116.

Bętkowski, R. (2010). Olsztyn jakiego nie znacie. Olsztyn: Imago Mundi.

Burdzik, T. (2012). Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji. Kultura. Przestrzeń. Globalizacja, nr 11, 132–137.

Der Grosse Brockhaus. (1931). Bd. 8. Leipzig: Brockhaus.

Faehndrich, J. (2010). Entstehung und Aufstieg des Heimatbuchs. W: M. Beer (Hrsg.), Das Heimatbuch: Geschichte, Methodik, Wirkung (s. 55–84). Gottingen: V&R unipress.

Fricke-Finkelnburg, W.R. (Hrsg.). (1989). Nationalsozialismus und Schule. Amtliche Erlasse und Richtlinien 1933–1945. Opladen: Leske+Budrich.

Funk, A. (1955). Die Geschichte der Stadt Allenstein 1348–1943. Leer: Kurt Maeder.

Grabowska, B. (2015). Rewitalizacja tożsamości regionalnej. Chowanna, nr 1, 31–42.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Warszawa: WSiP.

Jasiński, J. (1983). Świadomość narodowa na Warmii w XIX wieku. Narodziny i rozwój. Olsztyn: Wydawnictwo Pojezierze.

Kunigk, H. (1985). Kulturelles Leben im sudlichen Ermland in der Weimarer Republik. Zeitschrift fur die Geschichte und Altertumskunde Ermlands, Nr. 43, 87–116.

Lexikon der Padagogik. (1921). Freiburg im Breisgau: Herder & Company.

Mochocka, A. (2015). Polskie gry planszowe oparte na utworach literackich – rekonesans. Biblioteka Postscriptum Polonistycznego, nr 5, 35–48.

Napiórkowska, M. (1996). Działalność wychowawcza i oświatowa Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny w diecezji warmińskiej w latach 1870–1939. Komunikaty Mazursko-Warmińskie, nr 4, 539–558.

Nikitorowicz, J. (2011). Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego. W: A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu (s. 23–32). Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Petrykowski, P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Preussen. Ministerium für Wissenschaft, Kunst und Volksbildung. (1923). Richtlinien des Preußischen Ministeriums für Wissenschaft, Kunst und Volksbildung für die Lehrpläne der Volksschulen: mit den erläuternden Bestimmungen der Art. 142–150 der Reichsverfassung und der Reichs-Grundschulgesetze sowie den wichtigsten Bestimmungen über die äußeren Verhältnisse der preußischen Volksschule vom 20. April 2020, Breslau: Kirt.

Salmina, N.G., Tihanova, I.G. (2011). Pedagogical and Psychological Expertise of Board Games. Psychological Science and Education, no. 2, 18–25.

Spranger, E. (1923). Der Bildungswert der Heimatkunde. Rede zur Eroffnungssitzung der Studiengemeinschaft für wissenschaftliche Heimatkunde am 21. April 1923. Berlin: Komissionsverlag Emil Hartmann.

Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna – perspektywa edukacyjno-utylitarna. W: W. Theiss (red.), Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny (s. 11–22). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

NETOGRAFIA

www1: https://mzpitu.olsztyn.eu/gry-bez-pradu-do-pobrania [dostęp: 25.06.2020].

www2: https://mzpitu.olsztyn.eu/userfiles/Gry/Przytul%20Olsztyn/01_przytul_olsztyn_-_instrukcja_do_gry.pdf [dostęp: 10.03.2021].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.59-77
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:13
Data złożenia artykułu: 2020-07-30 23:59:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1166
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.