O wybranych aspektach (nie)trafności „ewaluacji” reformowanego szkolnictwa wyższego

Maria Groenwald

Résumé


W opracowaniu podjęto analizę trafności „ewaluacji” reformowanego szkolnictwa wyższego i zgodnie z koncepcją unitarnej trafności Samuela Messicka dokonano jej pod kątem: (A) ugruntowania teoretycznego ewaluacji pracy naukowej i dydaktycznej; (B) stosowności i użyteczności badań ewaluacyjnych; (C) niektórych aksjologicznych aspektów ewaluacji zewnętrznej; (D) społecznych konsekwencji tej ewaluacji. Obranie krytycznej perspektywy prowadzonej analizy ukazało (niektóre) potencjalne skutki wprowadzania na uczelnię pomiaru jakości, takie jak: (a) oddawanie wolności uniwersyteckiego świata nauki w niewolę parametryzacji; (b) instrumentalizacja i dyscyplinowanie naukowców oraz ich uprzedmiotowienie; (c) rozrastanie się przestrzeni uczelnianego pozoru


Mots-clés


parametryzacja; praca naukowa i dydaktyczna; trafność ewaluacji

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Bielska E., Radziewicz-Winnicki A., Opór i niektóre (zaledwie zasygnalizowane) strategie oporu społecznego, [w:] Wiedza – doświadczenie – praktyka. Interdyscyplinarne spojrzenie na problemy społeczne, red. M. Marczak, B. Pastwa-Wojciechowska, M. Błażek, Gdańsk 2010.

Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.

Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.

Dudzikowa M., Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji i nie tylko, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Kraków 2013.

Ewaluacja jakości działalności naukowej. Jak oceniani będą badacze i jednostki naukowe?, https://konstytucjadlanauki.gov.pl/ewaluacja [dostęp: 5.04.2019].

Frankfurt H.G., O wciskaniu kitu, Warszawa 2008.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda, Warszawa 2004.

Groenwald M., Sens spotkań diagnostyki z ewaluacją w szkole, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 4.

Jaskuła S., Ewaluacja społeczna w edukacji, Kraków 2018.

Jaskuła S., Pedagogika ewaluacji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 4.

Jaskuła S., Zastosowania ewaluacji edukacyjnej. Trzy rodzaje koncentracji, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, nr 4.

Jaspers K., Idea uniwersytetu, Warszawa 2017.

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2002.

Korporowicz L., Interakcyjna misja ewaluacji, [w:] Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2010.

Korporowicz L., Społeczna etyka ewaluacji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 4.

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.

Lutyński J., Działania pozorne oraz system dogmatycznego autorytaryzmu i jego tendencje rozwojowe (ze szczególnym uwzględnieniem działań pozornych i ukrytych), [w:] Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, red. J. Lutyński, Warszawa 1990.

Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo, Kraków 2009.

Messick S., Trafność testu a etyka oceny (diagnozy), [w:] Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, red. J. Brzeziński, Gdańsk 2005.

Męczkowska-Christiansen A., O masie i wychowaniu, które nie łączy i nie rozdziela, „Ars Educandi” 2009, t. 6.

Mizerek H., Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje, Kraków 2017.

Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009.

Patton M.Q., Ewaluacja rozwojowa, [w:] Ewaluacja oparta na teorii w złożonym otoczeniu społeczno-ekonomicznym, red. J. Pokorski [et al.], Warszawa 2017.

Rainko S., Dwa paradygmaty, Warszawa 2011.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz.U. 2019, poz. 392).

Sadoń-Osowiecka T., Zdolność mimikry czy wiedza przedmiotowa, [w:] O wyższą jakość egzaminów szkolnych, red. B. Niemierko, Kraków 2006.

Sauerland K., Idea uniwersytetu: aktualność tradycji Humboldta? „Przegląd Pedagogiczny” 2008, nr 1.

Sowa K.Z., Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu, [w:] Dostojny uniwersytet?, red. A. Śliz, M. Szczepański, Warszawa 2014.

Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, „Zeszyty Naukowe AMW” 2011, nr 4.

Szadkowski K., Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym, Warszawa 2015.

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.

Sztompka P., Kucia M., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2005.

Twardowski K., O dostojeństwie Uniwersytetu, Poznań 1932.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.57-68
Date of publication: 2019-12-31 12:58:11
Date of submission: 2019-05-23 00:58:37


Statistiques


Visibilité des résumés - 1340
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2019, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.