Doświadczenie pandemii COVID-19 w narracjach studentek pedagogiki

Iryna Durkalevych

Résumé


W artykule została podjęta próba analizy doświadczeń studentek pedagogiki w czasie pierwszej fali pandemii COVID-19. Temat jest niezwykle ważny i zyskuje obecnie na znaczeniu. Główny cel badania polegał na analizie tekstów narracyjnych oraz na wytypowaniu czynników ryzyka i czynników ochronnych zdrowia psychicznego studentek w czasie pandemii. Badaniem objęto dwie grupy studentek studiów stacjonarnych (10 osób) i niestacjonarnych (10 osób) studiujących na kierunku pedagogika w Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Analiza tekstów narracyjnych osób badanych wykazała, że wymuszona izolacja społeczna prowadzi do zaburzenia potrzeb relacyjnych oraz do negatywnych stanów emocjonalnych (m.in. lęku, lęku przed zachorowaniem i złości) charakterystycznych dla grupy studentek we wczesnej i średniej dorosłości. Artykuł adresowany jest do tych, którzy interesują się i analizują wpływ na jednostkę doświadczeń życiowych wynikających ze zmian społecznych wywołanych pandemią COVID-19.


Mots-clés


zdrowie psychiczne; COVID-19; izolacja społeczna; narracje; pedagogika

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Ahorsu, D.K., Lin, C.-H., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M.D., Pakpour, A.H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health and Addiction, vol. 20, 1537–1545, DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8.

Badura-Madej, W. (1999). Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W: W. Badura-Madej (wyb. i oprac.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych (s. 15–31). Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Bidacha, M., Cierpka, A. (2010). Tożsamość narracyjna a choroba nowotworowa. Historie życia osób chorych na szpiczaka mnogiego. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji (s. 193–212). Warszawa: Eneteia.

Boyd, J., Zimbardo, P. (2020). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry Research, vol. 287, DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934.

Dahlgren, G., Whitehead, M. (1991). Policies and Strategies to Promote Social Equity in Health. Pobrane z: https://www.iffs.se/media/1326/20080109110739filmz8uvqv2wqfshmrf6cut.pdf [dostęp: 23.01.2021].

Dawans, B. von, Trueg, A., Kirschbaum, C., Fischbacher, U., Heinrichs, M. (2018). Acute Social and Physical Stress Interact to Influence Social Behavior: The Role of Social Anxiety, PLoS ONE, vol. 13, no. 10, DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0204665.

Długosz, P., Foryś, G. (2020). Zdalne nauczanie na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z perspektywy studentów i wykładowców. Pobrane z: https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/12/Raport-ze-zdalnego-nauczania-wśrod-studentów-i-pracowników-UP.pdf [dostęp: 25.06.2021].

Grzybowska, A. (1993). Idea samopomocy – założenia teoretyczne formy współpracy. W: J. Włodek-Chronowska (red.), Samopomoc w teorii i praktyce psychopedagogicznej. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Zespół Wczesnej Diagnozy i Terapii Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w dniach 12–14 kwietnia 1991 r. (s. 31–36). Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Kraków: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Harper, C.A., Satchell, L.P., Fodo, D., Latzman, R.D. (2020). Functional Fear Predicts Public Health Compliance in the COVID-19 Pandemic. International Journal of Mental Health and Addiction, vol. 19, 1875–1888, DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-020-00281-5.

Heszen, I. (2016). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: PWN.

Kasperek-Golimowska, E. (2016). Stan zdrowia psychicznego i samopoczucie Polaków. W: K. Waszyńska, M. Filipiak (red.), Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki (s. 165–188). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kawecki, I. (2018). Szkice z metodologii jakościowych badań edukacyjnych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kawohl, W., Nordt, C. (2020). COVID-19, Unemployment, and Suicide. Pobrane z: https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanpsy/PIIS2215-0366(20)30141-3.pdf [dostęp: 30.04.2021].

Knoll, N., Schwarzer, R. (2012). Prawdziwych przyjaciół… Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć. W: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 29–67). Warszawa: PWN.

Kossowska, M., Letki, N., Zaleśkiewicz, T., Wichary, S. (2020). Człowiek w obliczu pandemii. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań w warunkach kryzysu zdrowotnego. Sopot: Smak Słowa.

Kościelska, M. (2013). Nadzieja w życiu ludzi. Warszawa: Difin.

Lehtinen, V. (2008). Building Up Good Mental Health. Jyväskylä: Gummers Printing.

Malina, A. (2014). Wczesna dorosłość w cyklu życia człowieka: współczesne problemy z realizacją zadań rozwojowych młodych dorosłych. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Maslow, A. (1964). Teoria hierarchii potrzeb. W: Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej (s. 135–164). Warszawa: PWN.

Nesse, R.M. (2020). Dobre powody złego samopoczucia. Odkrycia psychiatrii ewolucyjnej. Warszawa: CeDeWu.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., Espada, J. (2020). Immediate Psychological Effects of the COVID-19 Quarantine in Youth from Italy and Spain. PsyArXiv, 1–13, DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/5bpfz.

Parkinson, B. (1999). Emocje. W: B. Parkinson, A.M. Colman (red.), Emocje i motywacja (s. 15–40). Poznań: Zysk i S-ka.

Pennebaker, J.W., Smyth, J.M. (2018). Terapia przez pisanie. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Reissman, F. (2003). Wywiad: „Czym jest samopomoc i w jaki sposób to działa? W: P. Jordan (red.), Od pomocy do samopomocy (s. 43–47). Warszawa: Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

Sęk, H. (2000). Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 472–524). Warszawa: PWN.

Sobol-Kwapińska, M. (2011). Kwestionariusz Metafory Czasu. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Sroufe, A.L., Egeland. B., Carols, E.A., Collins, W.A. (2021). Rozwój osobowy. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Straś-Romanowska, M. (2010). Badania ilościowe vs jakościowe – pytania o tożsamość psychologii. Roczniki Psychologiczne, vol. 13, nr 1, 97–105.

Tischner, J. (2020). Nadzieja mimo wszystko. Kraków: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2020). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Człowiek i jego środowisko. Warszawa: PWN.

Ziółkowska, B. (2013a). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych. W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 421–468). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ziółkowska, B. (2013b). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 553–590). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.111-127
Date of publication: 2022-12-28 15:43:58
Date of submission: 2021-06-29 17:48:16


Statistiques


Visibilité des résumés - 550
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2022, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.