Nie od razu Paryż zbudowano… Trójwymiarowe puzzle i klocki architektoniczne jako uniwersalne narzędzie wspierające proces wychowania estetycznego

Marta Kasprzak

Résumé


Niniejszy artykuł stanowi propozycję wykorzystania w szkolnej praktyce edukacyjnej elementów wiedzy o przestrzeni, pozwalającej zrealizować liczne zapisy ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Kształtowaniu wyobraźni przestrzennej oraz wrażliwości estetycznej towarzyszy rozwijanie umiejętności społecznych i manualnych, a konstruowanie przez uczniów miniaturowych budowli stanowi dogodny punkt wyjścia do dyskusji na temat przemian społecznych i kulturowych.


Mots-clés


puzzle; klocki architektoniczne; podstawa programowa; szkolna praktyka edukacyjna; wychowanie estetyczne

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


LITERATURA

Augé, M. (2010). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bazgan, N. (2019). The Eiffel Tower: A Parisian Film Star. W: G. Vincendeau, A. Philips (eds.), Paris in the Cinema: Beyond the Flâneur (s. 17–25). London: Bloomsbury Publishing Plc.

Brandys, K. (1998). Miesiące 1982–1987. Warszawa: Wydawnictwo „Iskry”.

Doisneau, A. (2010). Paris. Paris: Flammarion.

Hugo, V. (1997). Katedra Najświętszej Marii Panny w Paryżu. Warszawa: Świat Książki.

Koolhaas, R. (1995). S, M, L, XL: Small, Medium, Large, Extra-Large. New York: The Monacelli Press.

MacCannel, D. (2002). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Jak wykorzystać architekturę i przyrodę w edukacji matematycznej? Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Prus, B. (1975). Lalka. T. 2. Warszawa: PIW.

Przyboś, J. (1938). Notre-Dame. W: Równanie serca. Warszawa: Ferdynand Hoesick.

Rumińska, A. (2010). Jak uczyć nie-architektów o przestrzeni? Zawód: Architekt, nr 6, 30–33.

Sandauer, A. (1977). Poeci czterech pokoleń. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Schiller, F. (1972). Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. Warszawa: Czytelnik.

Siwiec, M. (1999). Między piekłem a niebem. Paryż romantyczny. Teksty Drugie, nr 4, 111–136.

Welsch, W. (1998). Estetyka i anestetyka. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 520–546). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Wieczorkiewicz, A. (2012). Apetyt turysty. Kraków: Universitas.

Wójcik, T. (1999). Poeci polscy XX wieku. Biogramy, wiersze, komentarze. Warszawa: Morex.

NETOGRAFIA

Attlee, E. (2019). Reading the city: Roland Barthes in Paris and Tokyo. Pobrane z: www.architectural-review.com/essays/reading-the-city-roland-barthes-in-paris-and-tokyo/10038988.article [dostęp: 29.11.2020].

Goldberger, P. (1989). Pei Pyramid and New Louvre Open Today. Pobrane z: www.nytimes.com/1989/03/29/arts/pei-pyramid-and-new-louvre-open-today.html [dostęp: 29.11.2020].

Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. (2019). Lista Placówek i grup zakwalifikowanych do Programu Kształtowanie Przestrzeni w semestrze zimowym 2019/20. Pobrane z: www.izbaarchitektow.pl/pokaz.php?id=3120 [dostęp: 20.05.2020].

Kowalewicz, P. (2019). Wieża Eiffla nocą… czyli zasady fotografowania zabytków i eksponatów muzealnych. Pobrane z: https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce/news/3322,wieza-eiffla-noca-czyli-zasady-fotografowania-zabytkow-i-eksponatow-muzealnych [dostęp: 29.11.2020].

Levy, A. (2004), Des Japonais entre mal du pays et mal de Paris. Pobrane z: http://next.liberation.fr/vous/2004/12/13/des-japonais-entre-mal-du-pays-et-mal-de-paris_502663 [dostęp: 29.11.2020].

Mickiewicz, A. (b.r.w.). Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie. W: Pisma Adama Mickiewicza. Wydanie zupełne. T. 5. Pobrane z: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp: 29.11.2020].

Niemcewicz, J.U. (b.r.w.). Powrót posła. Komedia w 3 aktach. Lwów. Pobrane z: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/powrot-posla.pdf (dostęp: 29.11.2020).

PPKO. (2017a). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa: plastyka. Pobrane z: www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/plastyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa.pdf [dostęp: 29.11.2020].

PPKO. (2017b). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa: język polski. Pobrane z: www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa.pdf [dostęp: 29.11.2020].

PPKO. (2017c). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Pobrane z: www.gov.pl/web/edukacja/podstawa-programowa--materialy-dla-nauczycieli-szkol-ponadpodstawowych [dostęp: 29.11.2020].

Rumińska, A. (2013). Architektura w szkole: „Ten pomysł to zgroza” [KOMENTARZ]. Pobrane z: www.bryla.pl/bryla/1,90857,14327574,Architektura_w_szkole___Ten_pomysl_to_zgroza___KOMENTARZ_.html [dostęp: 29.11.2020].

Słowacki, J. (1832). Cmentarz Père-Lachaise. Pobrane z: https://bn.org.pl/w-bibliotece/3786-odnaleziony-wiersz-juliusza-slowackiego.html [dostęp: 29.11.2020].

Stamberg, S. (2009). Landmark At The Louvre: The Pyramid Turns 20. Pobrane z: www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=121097261&t=1590165642671 [dostęp: 29.11.2020].

Szczepaniak, B. (2020). Halo, mamy problem! Nieudana lekcja plastyki polskiego szkolnictwa. Pobrane z: https://kraftmagazyn.pl/halo-mamy-problem-nieudana-lekcja-plastyki-polskiego-szkolnictwa [dostęp: 29.11.2020].

www1: Atrakcje w Paryżu – TOP 10. 2020. Pobrane z: https://zwiedzamyparyz.pl/zabytki-paryza/atrakcje-w-paryzu [dostęp: 19.05.2020].

www2: Galicyzmy, czyli słownictwo zaczerpnięte z języka francuskiego. Pobrane z: https://polszczyzna.pl/galicyzmy-definicja-przyklady [dostęp: 24.05.2020].

www3: https://bigosmatematyczny.pl/zlota-proporcja [dostęp: 25.07.2020].

www4: Les attractions incontournables de Paris: notre sélection. Pobrane z: www.pariscityvision.com/fr/paris/principales-attractions-touristiques-paris [dostęp: 24.05.2020].

www5: 28 Top-Rated Tourist Attractions in Paris. 2021. Pobrane z: www.planetware.com/tourist-attractions-/paris-f-p-paris.htm [dostęp: 19.02.2021].

www6: www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/archi-przygody/o-projekcie [dostęp: 20.07.2020].

www7: The artists who protested the Eiffel Tower. 2019. Pobrane z: www.toureiffel.paris/en/news/130-years/artists-who-protested-eiffel-tower [dostęp: 21.05.2020].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.105-123
Date of publication: 2021-09-22 09:55:19
Date of submission: 2020-07-30 19:13:35


Statistiques


Visibilité des résumés - 1347
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2021, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.