The Motif of Loneliness in the Contemporary Children-Adolescent Literature Devoted to Labor Migration

Justyna Zając

Abstract


Books that focus on the topics of the consequences of Polish people’s labor migration introduce young readers to the issues related to the functioning of transnational families and present pictures of migration seen from the children’s perspective. This article analyses selected literary narrations for children and adolescents. The analysis shows the unsettled and broken relations of parents with their offspring, and how harmful this loneliness may be to the youngest.


Keywords


loneliness; labor migration; transnational families; literature

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andersen, H.C. (2007). Królowa śniegu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Błasiak, A., Chmura, A. (2018). Opieka w rodzinie. W: B. Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów (s. 83–116). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Bukowska, M. (2007). Zagadnienie samotności we współczesnej polskiej literaturze naukowej. Kraków: Wydawnictwo MCDN.

Cieplak, A. (2016). Ma być czysto. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Cieplak, A. (2021). Rozpływaj się. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Crossan, S. (2021). Kasieńka. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Danilewicz, W. (2006). Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych. Białystok: Trans Humana.

Danilewicz, W. (2010). Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Białystok: Trans Humana.

Dąbrowska, A. (2016). Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających. Holistyczny model wsparcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gromadzka, B. (2017). Kryzys w rodzinie czy kryzys pisania o rodzinie? Na podstawie literatury dla młodzieży na przełomie XX i XXI wieku. Wychowanie w Rodzinie, 15(1), 361–380.

Gromadzka, B. (2022). Tożsamość migracyjna w literaturze dla dzieci i młodzieży oczyma niepolskich pisarek – na przykładzie powieści „Þankaganga. Myślobieg” Vali Þórsdóttir i „Kasieńka” Sarah Crossan. Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 4(1), 67–91. DOI: 10.32798/dlk.947

Iglicka, K. (2008). Kontrasty migracyjne Polski – wymiar transatlantycki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Izdebska, J. (2000). Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Białystok: Trans Humana.

Izdebska, J. (2008). Dziecko osamotnione w rodzinie dysfunkcyjnej – przejawy, przyczyny, wsparcie. W: E. Jundziłł, R. Pawłowska (red.), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość (s. 359–369). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kawczyńska-Butrym, Z. (2010). Dzieci i młodzież w migracjach – problemy edukacji i zdrowia. W: R. Bera (red.), Wielka emigracja zarobkowa młodzieży. Wyzwania dla edukacji (s. 175–184). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kawula, S. (1999). Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Klimowicz, G. (1988). Przeciwko bezradnej samotności. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kmiecik, I. (2019). Empatyzacja w powieści „Arka czasu” Marcina Szczygielskiego. W: I. von der Lühe, S.J. Żurek (red.), Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah (s. 317–327). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kosmowska, B. (2021). Samotni.pl. Łódź: Wydawnictwo Literatura.

Kozak, S. (2010). Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin. Warszawa: Difin.

Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Leszczyński, G. (1990). Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka. Warszawa: WSiP.

Markiewicz, H. (1988). Odmiany intertekstualności. Ruch Literacki, 29(4–5), 245–263.

Rostowski, J. (1993). Współczesne zmiany w postawach wobec dziecka. Problemy Rodziny, (1), 3–17.

Skibska, J. (2014). Postawy rodzicielskie jako determinant prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym – komunikat z badań. W: K. Szczepańska-Woszczyna, M. Hronec (red.), Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny (s. 355–364). Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu.

Slany, K. (2003). Dylematy i kontrowersje wokół małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. W: J. Balicki, E. Frątczak, J. Hrynkiewicz, A. Jagielski, J.T. Kowaleski, K. Slany (red.), Wybrane problemy współczesnej demografii (s. 9–24). Łódź: Zakład Demografii Uniwersytetu Łódzkiego.

Symonowicz-Jabłońska, I. (2016). Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Szczygielski, M. (2015). Czarny młyn. Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego.

Szpociński, A. (2014). Nośniki pamięci, miejsca pamięci. Sensus Historiae, (4), 17–26.

Szubert, B. (2011). Autoterapia samotności. Tolkmicko: Wydawnictwo Radwan.

Urbańska, S. (2009). Matka migrantka. Perspektywa transnarodowości w badaniu przemian ról rodzicielskich. Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny, 35(1), 61–84.

Walczak, B. (2016). Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Winnicka, E. (2017). Eurosieroty. Pobrane z: https://www.polityka.pl/archiwumpolityki/1877468,1,eurosieroty.read

Żurek, S.J. (2019). Wprowadzenie do części polonistycznej. W: I von der Lühe, S.J. Żurek (red.), Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah (s. 21–28). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.277-293
Date of publication: 2023-11-01 15:56:53
Date of submission: 2022-11-29 23:26:42


Statistics


Total abstract view - 769
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.