Fan’s Authorial Rractices. The Subversion of Collaborative Authorship

Aldona Kobus

Abstract


The present article analyses contemporary approaches to authorship in fandom studies, focusing on authorship in the context of fanworks. It recognises the collaborative and intertextual dimension of fan authorship, which may be perceived as an alternative to the dominant commercial model of authorship, depicted as the work performed by a lone creator, labouring to create a unique text. Consequently, this model undermines the dominant position of thus construed notion of authorship. In addition, such an approach reveals the subversive potential of fanworks as enabling a re-formulation of post-Romantic notion of authorship (and thus potentially leads to a re-interpretation of the resultant expansiveness of intellectual copyright).


Keywords


utorstwo, autor, produkcja kulturowa, fanfiction, prawo autorskie, twórczość zależna, twórczość transformacyjna

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


S. Ahmed, Differences That Matter. Feminist Theory and Postmodernism, New York 2004.

A. Bennett, The Author, New York 2005.

H. Bloom, Lęk przed wpływem. Teoria poezji, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002.

L. Brodkey, Academic Writing as Social Practice, New York 1987.

A. Flood, Sherrilyn Kenyon sues Cassandra Clare for »willfully copying« her novels, “The Guardian” 10 lutego 2016, [online:] https://www.theguardian.com/books/2016/feb/10/sherrilyn-kenyon-sues-cassandra-clare-for-wilfully-copying-her-novels [data dostępu: 14.06.18].

M. Foucault, Kim jest autor?, [w:] Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, tegoż, tłum. B. Banasiak, Warszawa 1999.

K. Kielos, Jedyna płeć. O tym, dlaczego prześladuje cię homo oeconomicus i jak niszczy twoje życie, nie mówiąc już o światowej gospodarce, Warszawa 2014.

A. Kobus, Burzenie czwartej ściany. Stretegie budowania relacji twórców popkultury z fankami, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Widzowie – fani – twórcy, pod red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn 2016.

Kobus, J. Krzyżanowska, Słownik fandomu i fanfiction [w:] Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, pod red. P. Grochowskiego, Toruń 2012.

B. Kulesza-Gulczyńska, Czym różni się autor od aŁtora, czyli fanowskie z autorstwem, „Tekstualia” 2015, nr 2 (41).

J. Litman, The Public Domain, [w:] „Emoty Law Journal” 1990 4 (39).

S. Pugh, The Demoratic Genre. Fan Fiction in a Literary Contex, Glasgow 2005.

M. Ross, Authors and Owners. The Invention of Copyright, Cambridge and London 1993.

J. Stillinger, Multiple Authorship and the Myth of Solitary Genius, New York 1991.

M. Tymińska, A. Włodarczyk, Fan Fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska w następujący sposób, „Panoprikum” 2012, nr 11 (18).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2018.3.9-26
Date of publication: 2019-06-10 10:54:47
Date of submission: 2018-07-05 10:49:41


Statistics


Total abstract view - 2064
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Arte Humanae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.